بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت ناسا بتازگی با بررسی سنگ‌های مریخی به وجود یک رودخانۀ باستانی در مریخ پی برد.

Untitled

مریخ‌نورد استقامت در روز 832 فعالیتش در سیارۀ سرخ نمونه جذابی را در خود ذخیره کرد تا در آینده توسط دانشمندان در زمین بررسی شود. این نمونه خاص است، زیرا از تکه سنگ‌هایی تشکیل شده که به گفته محققان توسط یک رودخانۀ باستانی از جایی دیگر حمل شده و در اینجا رسوب کرده است.

این مریخ‌نورد با جمع‌آوری نمونه‌ها می‌تواند به شناخت مواد سطح مریخ از جمله خاک، هسته‌های سنگی، سنگ‌پوشه و جو مریخ کمک نماید. سنگ‌ و خاک‌های جمع‌آوری شده در مریخ، هر کدام می‌تواند داستان متفاوتی از مریخ در دل خود داشته باشد.

mars

“کن فارلی” دانشمند پروژه استقامت گفت: «سنگریزه‌ها و تخته‌سنگ‌های یافت شده در یک رودخانۀ باستانی، پیام‌رسان‌هایی از گذشته‌های دور هستند. بستر رودخانه‌ای که استقامت در حال کاوش آن است، میلیاردها سال پیش تبخیر شده و داده‌های مربوط به آن در دل این سنگ‌ها ذخیره شده است.»

دانشمندان می‌دانستند که “دهانه جیزرو” در سیاره سرخ ۳.۵ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه بود و تحقیقات جدید نیز صحت این موضوع را نشان می‌دهد. وضعیت آب و هوایی مریخ در آن زمان گرم‌تر و مرطوب‌تر از شرایط امروزی بود. محققان معتقدند گرچه آب دریاچه مدت‌هاست خشک شده، اما شاید جایی در دهانه یا در دیواره آن نشانه‌هایی از حیات باستانی وجود داشته باشد که استقامت می‌تواند به شواهدی از آن دست یابد. ناسا امیدوار است که نمونه‌ سنگ‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت را در جریان ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا در دهه ۲۰۳۰ برای بررسی آزمایشگاهی موشکافانه به زمین بیاورد.

اکنون در سومین کمپین علمی خود، استقامت در حال کاوش توده‌ای از سنگ‌های رسوبی به شکل بادبزنی است. در حالی که نمونه مهر و موم شده و در دل استقامت ذخیره می‌شود، مریخ‌نورد در مسیر خود به سمت خط‌الراس کم ارتفاعی به نام قله برفی است و برای رسیدن به آنجا، باید از میدانی پر از تخته سنگ، عبور کند.

دانشمندان معتقدند این سنگ‌ها احتمالا در جای دیگری تشکیل شده‌اند و میلیاردها سال پیش توسط رودخانه‌ای باستانی به محل کنونی خود منتقل شده‌اند. ماموریت  استقامت در مریخ روی اخترزیست‌شناسی متمرکز است که شامل نمونه‌هایی است که ممکن است حاوی شواهدی از حیات میکروبی باستانی باشد. این مریخ‌نورد با هدف توصیف ژئولوژی و آب و هوای گذشته مریخ، زمینه‌ساز اکتشافات انسان در این سیاره خواهد بود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com