بیگ بنگ: اگر بیگانگان، فضاپیمای ویجر 1 را بیابند آیا می توانند به صداهای ضبط شده در دیسک طلایی آن گوش کنند و به مفهوم آن پی ببرند؟ اگر شما علاقمندید به صداهایی که بیگانگان فضایی پس از کشف فضاپیمای ویجر 1 و دیسک طلایی آن، از زمین خواهند شنید گوش فرا دهید، فرصت مناسب آن فرا رسیده‌ است.

Voyagerناسا فايل‌هاي صوتي ضبط شده روي ديسك طلايي كه به همراه فضاپيماي ويجر1 اكنون در مکان دورافتاده‌ ای از بشر در سفر است را در دسترس علاقمندان به علم قرار داده‌ است. اين فايل‌هاي صوتي حاوي سلام و خوشامد‌ گويي‌هايي به ده‌ها زبان زنده دنيا هستند كه به ترتيب حروف الفبا و نه به ترتيب تاريخ ضبطشان،‌ دسته‌ بندي شده‌اند. ناسا اين مجموعه صوت را بر روي وب‌سايت SoundCloud بارگزاري كرده تا كاربران بتوانند صداهايي كه نمايانگر وجود حيات روي زمين هستند را به همراه چند قطعه موسيقي كلاسيك دانلود كرده و گوش كنند. پیام فارسی ضبط شده در این دیسک شعری از سعدی میباشد: «بنی آدم اعضای یک‌ پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند – چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار»(این پیام را از اینجا دانلود کنید)

دیسک طلایی ویجر حاوی ۱۱۶ تصویر و چندین پیام صوتی به 55 زبان گوناگون دنیا از جمله فارسی برای موجودات فرازمینی است.

ويجر1 تنها سازه دست بشر است كه توانسته سامانه خورشيدي را ترك كند و اكنون در فاصله 132 واحد نجومي، يا بيش از 19 ميليارد و 312 ميليون كيلومتري از زمين قرار گرفته‌است. اين صفحه طلايي نه تنها حاوي تصوير، موسيقي و صداي انسان‌ها است، بلكه دستورالعملي درباره چگونگي استخراج تصاويري كه اسنادي از حيات انسان در زمين و موقعيت زمين در كهكشان هستند نيز درون آن بارگذاري شده‌ است. مديريت گروه انتخاب محتواي اين صفحه طلايي را كارل سیگن، اخترشناس مشهور آمريكايي به عهده داشت. فايل‌هاي صوتي ديسك طلايي مشهور ويجر1 را علاوه بر SoundCloud مي‌توان از وب‌سايت ناسا نيز دانلود كرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nbcnews

1. سلام من سید علی حسن پور هستم ۱۰ ساله من به نجوم و اختر فیزیک خیلی علاقه خیلی زیادی دارم و تمام قوانین ریاضی در مورد فضا رو میدونم و خیلی ساده میتونم توضیح بدم و اختراع هم میکنم و چند تا مسئله پیچیده رو که هیچ کس نمی تونست حل کنه حل کردم 👨🏻‍🔬👨🏻‍🔧

2. بشر امادگی به فضا رو نداره
    چون الان برن روی مریخ می خوایید چی کار کنید برید اونجا زندگی کنید بدون هیچ امکانات
    اصلا این حرف رو ول کن بری اونجا درس بخوانی یا تفریح کنی اصلا باشه تو برو وقت انجا بدرد تفریح می خورد بعدشم باید زود برگردی

3. ویجر دیگه برای ناسا اهمیت نداره چون ۱۸۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ سال طول می کشه از ابر اورت خارج شه به وقتی سیگنال ۱ سال یک بار بروز می شود به خاطر ارتباط دور آن. به نظر شما به این تلسکوپ فضایی اهمیت می دهند اگر چیزی از جلوی اورد شه یا … به چند وقت سیگنال کامل را دریافت می کنیم
    ویجر ۱ و ۲ دیگر به درد ناسا نمی خوره
    چون هم خیلی دور هستند و اگر سیاره ای شبیه به زمین پیدا کنند ما به ان فاصله نمی توانیم برسیم

به قولی ما هنوز توی فکر رفتن به ماهیم و مریخ دیگه چرا داریم به جایه دیگه فکر می کنیم
    برای وجود زندگی به هزاران عنصر نیازمندیم
    اگر انسان بتواند روی مریخ برود و تکامل ببخشد و انسان های بیشتر به آنجا بروند بعد تازه می توان به فکر جایی دیگر باشیم

4. به نظر من نباید این کارو میکردن ممکنه به دست کسانی برسه که بخوان زمین رو نابود کنن

1. کسی از انجا به فکر زمین نیست که زمین رو پیدا کنند و نابود کنند اگر می خواستند نابود کنند سیگنال های اونا از ما قوی تر است و زودتر ما رو نابود می کردند

5. سلام من
    کلاس نجوم میرم و به علم نجوم خیلی علاقه دارم کنیم پسر10ساله هستم که واقعا. علاقه زیادی به نجوم دارم ممنون که اخبار هابی در این باره میزارید🙏

6. اگر من ۴۰ سال پیش بودم حاضر میشدم باوویجر برم فضا و فرا زمینی ها رو ببینم شاید هم اونها تو همین خورشید زندگی میکنن خبر نداریم که

1. دوست عزیز وجود حیات تو خورشید یکم غیر منطقی ب نظر نمیرسه؟؟
      اگه اونا تو خورشید زندگی کنن پس باید موجودات خیلی پیشرفته ای باشن و با این حساب چنین موجودات پیشرفته ای حتما از حیات کره زمین باخبر میشن و ب زندگی توی خورشید اکتفا نمیکنن.

2. بله امکان ش یکم غیر منطقی است چون من. ترم 3. نجوم هستم اصلا ممکن نی

3. برای رد شدن از جو باید با سرعت ۲۰۰۰ تا دقیق رفت مگر نه دچار اختلال و بعد هم نابود می شوید

7. ای بابا ویجر1و2 هنوز از منظومه شمسی خارج نشدن. ناسا میگه: ویجر 1و2 هنوز به ابر اورت که آخرین لایه منظومه شمسی هست نرسیدن. هنوز 128000واحد نجومی مونده.

8. سلام اگه یه روزی یه حیات فرا زمینی این تکنولوژی رو داشته باشه که با سرعت نزدیک به نور فضاهای میان ستاره ایی رو طی کنه فکر نکنم اصلا” به زمین نگاهی هم بیاندازه اما اگه بخواد بیاد طرف زمین قطعا” نگاه تهاجمی داره به دلایل زیر این اتفاق شایدم اصلا” نیوفته:اگه حیات فرا زمینی هوشمند به این تکنولوژی دست یافته باشه پس خیلی سال پیش از ما هوشمند شدند چون تونستن مسائلی مانند مذهب و دین,افراط گرایی,فرقه پرستی,نژادپرستی و ده ها مشکل از این دست رو بین خودشون حل و فصل کنن تا بعد بتونن به این نوع از تکنولوژی دست پیدا کنن چنین حیات هوشمندی که میتونه به زمین بیاد پس میتونه به کلی سیاره با منابع بالا و بی سرنشین هم دسترسی داشته باشه و بدون جنگ و خونریزی خیلی بی دردسرتر منابع اونها رو استخراج کنه مثل ما که الان چشممنون به ماه و مریخه البته ما ورژن خیلی سطح پایینی از این نوع حیات هوشمند به حساب میاییم و دوما” دیگه احتیاجی به زمین نداره یعنی اصلا” به ما نگاه هم نمیکنن مثلا” شما اگه از کنار یه لونه مورچه رد بشین بهشون میگین کوچول موچولوها بیاین براتون چیزای قشنگ آوردم انرژی هسته ایی آوردم یا اینکه بی طفاوت از کنارشون رد میشین؟اما اگه برای زمین بیان اونوقت با یه تمدن تهاجمی طرفیم که برای ما مصیبت بار خواهد بود مثل رویارویی کریستوف کلمب با سرخپوستای امریکا البته اینجا ما نقش سرخپوستای امریکایی رو بازی میکنیم و البته همه ما میدونیم چه بر سر سرخپوستهای امریکایی افتاد.

9. سلام اقا هومن اینا دارن برا اینده انسان فدا کاری میکنن میدونی وقتی انرژی خورشید تمام بشه نسل اینده بشر چه باید کرد فقط فکر خودتی البته کند ذهنی هنر شده و شده افتخار

10. بخش 1 ) به نظر من حداقل در یک پنجم کل منظومه های جهان سیاراتی شبیه زمین وجود داره که در اونها انسان و حیواناتی که در شرایط زمین زندگی می کنن وجود داره. ممکنه در برخی از سیاراتی که شبیه زمین هستند هنوز دایناسور ها وجود داشته باشن و در برخی دیگر علم انسان های ساکن آنها چند برابر زمین پیشرفت کرده باشه . البته می توان غیر از پیشرفت علم به جمعیت هر یک از این سیارات ، تعداد کشور هایی که در اونها وجود داره ، شغل های پر درآمد و کم درآمد و یا حتی میزان آلودگی و مشکلات زیست محیطی اونها هم فکر کرد. تصور کنید سیاراتی رو که انسان هایی که اون جا هستند فضاپیما هایی با سرعتی فراتر از سرعت نور ساخته اند. (شک نکنید که می توان سریع تر از سرعت نور حرکت کرد و نظریه هایی که می گن نمی توان سریع تر از نور حرکت کرد قطعا و حتما رد خواهند شد . فکر انسان محدود هست و ما انسان هایی که در یک سیاره عقب افتاده زندگی می کنیم همیشه می خواهیم برای خود محدودیت ایجاد کنیم.
    – شاید حتی انسان هایی که در سیارات پیشرفته تر هم زندگی می کنن دائما خود را محدود کنن اما قطعا فکر باز تری نسبت به ما دارند – همان طور که می تونیم سریع تر از صوت حرکت کنیم – حتی روی سطح زمین هم سرعت صوت رو پشت سر گذاشتیم!! – قطعا سریع تر از نور هم می تونیم اما این کار با پیشرفت بسیار زیاد علم ممکن است. ) شاید بهتر است یا خودمان خیلی سریع پیشرفت کنیم یا امیدوار باشیم که یکی از این بشر های پیشرفته در نزدیکی زمین باشند.
    بخش 2 ) اما بقیه سیارات چی ؟ در همه ی سیارات حیات میکروسکوپی وجود داره اما راجع به انواع دیگر حیات چی می تونیم بگیم ؟ مثلا به طور تقریبی می تونیم بگیم از بین هر 100 سیاره یک سیاره شبیه زمین وجود داره که در اون انسان زندگی می کنه (نسبت 1 از صد یک مثال هست و ضمنا این نسبت در کهکشان ما هر عددی باشه در کهکشان های دیگر متفاوته ) اما ممکنه انواع دیگری از حیات مانند موجودات سبزی که در فیلم ها می بینیم در برخی سیارات وجود داشته باشه و یا موجوداتی که فقط در خیالات ما هستند در سیاراتی دیگر با شرایطی متفاوت وجود داشته باشه .
    بخش 3 ) ضمنا به یاد داشته باشیم همانطور که موجوداتی که در سیارات دیگر هستند برای ما فضایی محسوب می شن ، ما نیز برای اونها فضایی محسوب می شیم .
    در کل برای موجودات هر سیاره ، موجودات سیارات دیگر فضایی محسوب می شن ؛ همان طور که برای مردم هر کشور ، مردم کشور های دیگر خارجی محسوب می شن .
    بخش 4 ) وویجر بیش از 100 هزار سال طول می کشه تا به نزدیک ترین منظومه به زمین برسه !!!
    باید به فکر سفینه هایی با سرعت هایی فرا تر از سرعت نور باشیم . برای شروع ارتباط با سیارات دیگر می تونیم با سرعت 10C شروع کنیم البته پیدا کردن موادی که بتونن ما رو به اون سرعت برسونن و همچنین موادی برای بدنه ی سفینه که در دماهای بسیار بالا متلاشی نشن خیلی سخته شاید مجبور بشیم خودمون این مواد رو بسازیم .
    بخش 5 ) نکته ی دیگر اینه که به نظر من استفاده از تلپورت برای حرکت در فضا یک کار غیر عاقلانه است و فقط برای جابجایی در داخل زمین می تونیم از اون استفاده کنیم ( البته اگه تلپورت توانایی جابجایی اجسام بزرگ با سرعت نور رو همچون اجسام کوچک داشته باشه ) . اما چرا ؟
    1 ) محدودیت سرعت : با استفاده از تلپورت نمی تونیم سریع تر از نور حرکت کنیم .
    2 ) باید یک گیرنده در مقصد ما وجود داشته باشد .
    3 ) احتمال منحرف شدن از مسیر تحت تاثیر انرژی های دیگر و باقی ماندن به شکل انرژی
    و …
    == در پایان لطف کنید اگر راجع به نظرم نقدی دارید بنویسید . اگر راجع به کل نظر هست که هیچی ولی اگه راجع به یکی از بخش ها حرفی برای گفتن دارید ابتدا شماره ی اون بخش رو ذکر کنید. ==

12. ای بابا من مطمعنم تا وقتی منو شما زنده ایم هیچ اتفاقی برای اون سفینه ها نمی افته بی خود خودتونو خسته نکنین

13. دوستان صدای فارسی ضبط شده در دیسک طلایی وویجر توسط چه کسی بوده؟لطفا اگر اطلاع دارید اسمش رو بگید.

14. تمدنی که بتونه به زمین برسه مطمعنا از ما با هوش تر بوده و اون ها این همه راه رو الکی برای گرفتن زمین ما که رو به نابودی هست نمیان و برای برقرار کردن ارتباط به اینجا میان و ویجر هم همین جوری نمیره که با یه سیاره برخورد کنه یه تمدنی که تکامل یافته هست میتونه ویجر رو رد یابی کنه و اون نوشته رو بخونه و ما فقط ویجر رو نفرستادیم پایونیر هم هست که خوندن لوحش ساده تره

15. بلفرض که یکی بعد از سال ها به وییجر برسه ،از کجا معلوم بتونن بفهمن ما چی نوشتیم روش؟چطوری عکس هارو استخراج میکنن؟اصلا شاید هنوز رد سطحی بدوی از حیات باشن، شاید مثل انسان های نخستین باشن.
    اطلاعاتی هم که توی لوح گذاشتن تفصیرش برای یک انسان معمولی سخته،چه برسه به نسل بیگانه…
    تصاویری هم که روش بارگذاری شدن گنگ هستن،من که خودم شخصا اگر بدون اطلاعات قبلی ببینمشون میترسم….خودرو ها در ترافیک؟تصویری از پرواز یک هوا پیما؟لحظه پرتاب یک فضا پیما؟بیچاره ها فکر میکنن ما میخاییم بهشون حمله کنیم…نمیتونستن عکس ی گلی پرده ای طلوع خورشدی بذارن؟؟
    این پروژه بیشتر از این که کمک به علم و یافتن حیات در خارج کهکشان باشه میشه گفت صرف الکی پول بوده…ی چیزی مثل پز دادن در دوران جنگ سرد برای امریکا…
    این نظر منه میدونم که شاید هم اشتباه باشه…ولی تورو خدا درست فکر کنید بهش…

16. دوست عزیز ( هومن ) خیلی تفکراتت منفیه . چرا باید مثل کبک سرمان را زیر برف کنیم .به نظر من اگه سفینه ویجر قابلیت حمل سرنشین را داشت من اولین کسی بودم که داوطلب میشدم.فکرشو بکن اگه بتونیم ارتباط برقرار کنیم چه جالب میشه….

1. تجربه برخورد تمدنها بروی زمین هیچگاه خوشایند تمدن یافت شده نبوده.! کشتار و استعمار دو روی سکه کشف تمدنها و سزمینهای تازه بوده اند.
      طبیعی هم هست یک تمدن پیشرفته که توان سفر بین ستاره ای رو داشته باشه، صاحب نگاهی اقتصادی و در پی منابع تازه باشه.
      چه تضمینی و دلیلی هست که بیگانگان، اون موجودات دوست داشتنی شما باشند.!؟

نگاه من دستاورد منفی بافی نیست .شما هم درگیر احساسات نشوید.

کمی بیندیشینم…
      سپاس

1. دوست عزیز فقط بین مدار مریخ و زحل هزاران شهاب سنگ وجود داره و ارزش معدنی هر کدوم بیش از 1000000000000000000 دلار است بیش تر از کل منابع زمین زمین هیچ منابعی نداره که کسی دنبالش باشه

17. چه اشتباه بزرگی.!
    چرا ما انسانها نمیتونیم همین گوشه دور افتاده راه شیری بی سرصدا زندگی کنیم.!؟
    کسانی که ایده این پیام رو عملیاتی کردند حق این کار رو نداشتند. چون در صورت تهاجم به زمین نمیتوانند پاسخ گو باشند.

18. خوب ی سوال از کجا میدونن ویجر یک و دو هنوز دارن میرن از کجا معلوم به چیزی برخورد نکرده باشن یا خراب نشده باشن ؟
    یعنی هنوز برای زمین سیگنال میفرستن که زندن ؟

1. همیشه با اختلاف چند ساعته با ویجرها در ارتباطند .
      کجای زمین تو این عصر زندگی میکنی دوست من ؟؟؟