صورت فلکی عقاب را در جهان غرب از 1200 سال قبل از میلاد به عنوان یک پرنده می شناختند که در امتداد راه شیری تابستانه قرار گرفته و منطقه ای بسیار غنی جهت مطالعات ستاره شناسی با تلسکوپ زاویه باز است. زمان رسیدن به نصف النهار 8 شهریور و مساحتش 652 درجه مربع میباشد.

ستاره آلفای عقاب از جمله ستارگان درخشان آسمان است و در وسط سه ستاره تشکیل دهنده بال عقاب قرار گرفته این ستاره جزوء مثلث تابستانی است دو راس دیگر این مثلث ستاره‌های دنب و کرکس نشسته هستند نوع طیف آلفای عقاب A۷ IV-V قدرش۰٫۸ و فاصله ان تا زمین 17 سال نوری است.

Aquila Constellation

اجرام عمقی آسمان

NGC6709 یک خوشه باز با قدر8 شامل حدود 40 ستاره‌است که در چند درجه‌ای جنوب غربی ستاره زتای عقاب در فاصله 3100 سال نوری از زمین قرار گرفته‌است. برای مشاهده آن نیاز به تلسکوپ کوچک است.

در افسانه

صورت فلکی عقاب به پرنده ای با بال های پهن و گردنی کوتاه شباهت دارد. قدما شمایل یک عقاب را در آن دیده بودند. آکیلا، پرنده محبوب زئوس بود. در افسانه های یونانی آمده است که خدایان همه پرندگان آسمانی مثل: قو، کلاغ، توکان، … را در میان آسمان جای داده اند اما عقاب خود بر آسمان ها پرواز می کرد. بر طبق اسطوره های کلاسیک یونانی، او عقابی بود که صاعقه های زئوس را حمل می کرد و زئوس، بزرگ ایزدان، او را مامور کرد تا گانیمد را برای او به کوه المپ بیاورد. گانیمد از قهرمانان متعلق به سرزمین تروا ناحیه ای باستانی در شمال غربی آنتالیا بود . این شاهزاده زیبای تراوایی آنتالیایی پسر تروس بود. زئوس، بزرگ ایزدان، عاشق او شد و این عشق آغاز لواط در اساطیر به شمار می آمد. او به عقاب ماموریت داد تا گانیمد را از کوهی که معروف به کوه ایزدان واقع در مکانی به نام فریجیا که بخشی از ترکیه امروز است بود بدزدد و به نزد او در کوه المپ بیاورد، تا وی را ساقی ایزدان گرداند.. این توضیحی است بر این که چرا نام بزرگ ترین ماه سیاره ژوپیتر سیاره مشتری – گانیمد است.( رومی به زئئوس، ژوپیتر می گویند.) در روم این صورت فلکی، کرکسی شناخته شده بود که به سمت روم پرواز می کرد، اما نباید با آهنگ کرکس که نام رومی برای صورت فلکی شلیاق – چنگ رومی است اشتباه گرفته شود.

منابع: کتاب صورت‌های فلکی نوشته دکتر گری مکلر