بیگ بنگ: آژانس فضایی اروپا در حال توسعه یک ماموریت فضایی است که بتواند برای اولین بار “نمای نیمرخ” خورشید را تهیه کند و رخدادهای جوی بسیار مضر فضا همانند “خروج جرم از تاج خورشیدی”(CME) را به ما اطلاع دهد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، خروج جرم از تاج خورشیدی حاصل انتشار قابل توجه رشته‌های پلاسما با میدان‌های مغناطیسی خورشید هستند. معمولا پس از افزایش وقوع “شراره‌های خورشیدی”، برخی از این انفجارهای انرژی مغناطیسی، چنان شدید هستند که می‌توانند تورین‌های برقی(شبکه‌های الکتریکی) را از بین برده و ماهواره‌ها را تحت تاثیر قراردهند و ارتباطات مخابراتی را مختل کنند. بنا به تخمین‌های آژانس فضایی اروپا، تنها یک رویداد می‌تواند منجر به خسارتی بالغ بر 15 میلیارد یورو در اروپا شود.

ماموریت مفهومی آژانس فضایی اروپا با هدف ارائه یک پیش نمایش از چنین حوادث زیان‌آور با قرار دادن یک سفینه مشاهده در “نقطه پنجم لاگرانژی (L5) است، که 60 درجه پشت مدار حرکت انتقالی زمین به دور خورشید قرار دارد. این اولین تلاش برای انجام یک ماموریت فضایی در نقطه لاگرانژی 5 است. ماموریت‌های پیشین تنها بر فعالیت‌های خورشیدی از نیمکره قابل مشاهده خورشید سمت زمین، نظارت می‌کردند.

“جوها پکا لونتاما”(Juha-Pekka Luntama) از مرکز کنترل ماموریت آژانس فضایی اروپا در آلمان می‌گوید: نقطه لاگرانژی 5 بهترین نقطه برای ماموریت هواشناسی آینده آژانس فضایی اروپا است زیرا اطلاعات وسیعی از وقایع خورشید در اختیار ما می‌گذارد. این سفینه فضایی داده مهمی تهیه می‌کند که به ما در مشاهده اشعه‌هایی که به زمین می‌رسند کمک خواهد کرد. براساس نتایج طرح آژانس فضایی اروپا، طرح نهایی برای ساخت و ساز در 18 ماه آینده انتخاب خواهد شد. اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، می‌تواند به دیگر “ماموریت‌های نظارت بر خورشید” نظیر فضاپیمای”STEREO” که شامل دو کاوشگر در دو طرف خورشید است، بپیوندد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه