بیگ بنگ: سازمان فضایی امریکا(ناسا) مجبور شد عملیات مریخ نورد فرصت(Opportunity) خود را به دلیل شدت گرفتن طوفان شن در سطح مریخ به صورت موقتی متوقف کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، ناسا وسعت اين طوفان شن قدرتمند را كه حتي نور خورشيد را نيز مسدود كرده‌ است، بزرگتر از كل قاره آمريكاي شمالي اعلام كرد. اين در حالي است كه كاوشگر فرصت براي شارژ باتري‌هاي داخلي خود از نور خورشيد بهره مي‌برد. اكنون مهندسان ناسا در انتظارند تا ببينند آيا كاوشگر فرصت مي‌تواند از اين طوفان جان سالم به در ببرد؟ به گفته محققان وضعيت در مريخ اكنون به اندازه‌اي وخيم شده كه تقريبا به نظر مي‌آيد روز به شب تبديل شده‌است.

ناسا صبح روز يكشنبه 10 ژوئن 2018 پيامي را از كاوشگر دريافت كرد كه با وجود شدت گرفتن طوفان آن را نشانه‌اي مثبت در نظر گرفت. با اين‌ همه ناسا فعلا تمامي عمليات علمي اين كاوشگر را متوقف ساخته‌ است و اين به معني خاموش كردن بيشتر تجهيزات متصل به كاوشگر است. در اين مدت كاوشگر براي شارژ دوباره باتري‌هاي داخلي‌اش و برقراري تماس با مركز كنترل زمين تلاش خواهد كرد تا بتواند به صورت مداوم وضعيت خود و روند پيشرفت طوفان را گزارش كند.

داده‌ها نشان مي‌دهند كاوشگر هنوز به اندازه‌اي انرژي دارد كه بتواند ارتباطش را با زمين حفظ كند،‌ اما پس از مدتي كوتاه مجبور به استفاده از ذخاير انرژي خود شده و پس از آن ارتباطش با زمين قطع خواهد شد. كاوشگر بايد از اين انرژي براي حفظ تعادل دمايي خود نيز استفاده كند. در حال حاضر دماي فرصت درحدود منفي 28 درجه سانتيگراد است. دما براي زنده‌ نگه‌ داشتن كاوشگر عاملي حياتي به شمار مي‌رود، اما حفظ آن حجم زيادي از انرژي باتري‌ها را نيز مصرف مي‌كند.

در حال حاضر ميزان توليد انرژي در كاوشگر فرصت به پايين‌ترين حد خود رسيده‌ است و سايه انداختن توفاني از شن بر فراز مكان قرارگيري كاوشگر به معني توقف شارژ شدن دوباره باتري‌ها است. تراكم جوي طوفان شن كنوني مريخي به اندازه‌اي است كه نور خورشيد را به كل مسدود ساخته‌ است و شرايطي وخيم‌تر از طوفان سال 2007 مريخ ايجاد كرده‌ است. درجه تراكم يا تائو شديد‌ترين طوفان شن مريخي تا پيش از اين بالاي 5.5 بود، در حالي كه تراكم طوفان جديد به بيش از 10.8 تائو رسيده‌ است و مساحتي بزرگتر از كل آمريكاي شمالي را در بر گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه