بیگ بنگ: “اِبط الجوزا” یا یا آلفای شکارچی (Betelgeuse) دومین ستاره پرنور صورت فلکی شکارچی و به‌طور میانگین دهمین ستاره درخشان آسمان شب است. اما چندی بود که علت کم نور شدن این ستاره فکر اخترشناسان را مشغول کرده بود و با بررسی‌هایی که انجام داده بودند، پیش‌بینی می‌کردند این ستاره در حال اتمام زندگی خود با انفجاری عظیم به نام اَبَر نواختر است، اما این اتفاق نیفتاد.

xبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان بتازگی با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند، دریافتند علت کاهش درخشندگی این ستاره ترکیب ابر غبار بزرگ و افت دما بوده و این ستاره در حال نابودی نیست. اخترشناسان می‌گویند که پرونده کم نور شدن مرموز و بی‌سابقه ستارۀ ابط الجوزا را بسته‌اند.

“اِبط الجوزا” یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب است. در اواخر سال ۲۰۱۹ اخترشناسان شاهد کاهش درخشش بودند، به گونه‌ای که گویا این ستاره به کمتر از یک سوم روشنایی معمول خود کم نور شد و این موارد گمانه زنی‌هایی را در مورد انفجار آن ایجاد کرد. اما نکته عجیب آن بود که ستاره مذکور پس از مدتی و در آوریل سال ۲۰۲۰ به سطح نور منظم خود بازگشت.

Betelgeuses Surface Before and During Its – Great Dimmingعلت اصلی کاهش درخشش آن طی یک مقطع زمانی نامشخص بود، اما پس از بررسی ایده‌های اصلی منجمان این بود که یا ابر غباری سبب مسدود شدن نور آن شده است یا نواحی بزرگ خنک به نام لکه‌های ستاره‌ای باعث این امر شده‌اند. اکنون، اخترشناسان مرکز اخترفیزیک تصاویر این ستاره را تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه گرفته‌اند که دلیل کاهش درخشش آن هر دو علت بوده است.

این تصاویر توسط تلسکوپ وی ال تی در ژانویه و مارس ۲۰۲۰ گرفته شده و سپس این تصاویر با سایر تصاویر که در ژانویه و دسامبر ۲۰۱۹ گرفته شده، مقایسه شده است. محققان گفتند که قبل از شروع کاهش درخشش، این ستاره حباب بزرگی از گاز را که از ستاره دور می‌شد، بیرون رانده است. اندکی پس از آن، یک لکه ستاره‌ای در سطح زمین شکل گرفت و آن منطقه را خنک کرد. این خنک‌سازی باعث شد که عناصر سنگین‌تری مانند سیلیکون به غبار تبدیل شوند. ترکیبی از آن گرد و غبار و لکه ستاره‌ای می‌تواند عامل کم نور شدن مشاهده شود. یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com