بیگ بنگ: دانشمندان ناسا چهار عکس جدید از تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کردند که گفته می‌شود اشک شوق محققان را جاری کرده است.

ayssdryqiqvwtwfrob

بررسی اتمسفر یک سیاره فراخورشیدی

“جیمز وب” در کمال ناباوری نشانه‌هایی از آب و مه و شواهدی از ابرها را در سیاره فراخوشیدی “WASP-96 b” که زمانی تصور می‌شد در آن وجود ندارد، مشاهده کرده است. این دقیق‌ترین طیف‌سنجی از این سیاره فراخورشیدی تا به امروز است. طیف نور این سیاره که حاوی اطلاعاتی در مورد ساختار جو آن در فاصله ۱۱۵۰ سال نوری از ما است، نشانه مشخصی از وجود آب را در آن نشان می‌دهد. سیگنالی که “وب” شناسایی کرده به نقش مهمی که این تلسکوپ در جستجوی سیارات بالقوه قابل سکونت در سال‌های آینده ایفا خواهد کرد، اشاره دارد.

main image exoplanet wasp

پنج قلوی استفان

در تصویری که “جیمز وب” از “پنج قلوی استفان” گرفته، پنج کهکشان را می‌بینیم که چهار مورد آنها با هم در تعامل هستند. “جیمز وب” با انتشار این عکس، دانش ما را در مورد شکل‌گیری ستاره‌ها و فعل و انفعالات گازی در این کهکشان‌ها متحول خواهد کرد. کهکشان‌ها در “پنج قلوی استفان” با هم برخورد می‌کنند و در یک کش و قوس گرانشی، یکدیگر را می‌کشند و هُل می‌دهند. “جیمز وب” با انتشار این عکس، دانش ما را در مورد شکل‌گیری ستاره‌ها و فعل و انفعالات گازی در این کهکشان‌ها متحول خواهد کرد.

main image galaxies stephans quintet sq nircam miri final mb

سحابی کارینا

سحابی‌ها ابرهای عظیمی از گاز و غبار کیهانی هستند که در آن‌ها ستاره‌های جدید شکل می‌گیرند. سحابی کارینا حدود 7600 سال نوری باز زمین فاصله دارد، محلی برای تولد ستارگان جدید است. پشت پرده‌ی غبار و گاز در این «صخره‌های کیهانی» تاکنون ستاره‌های کوچکی پنهان بودند که اکنون توسط “جیمز وب” هویدا شده‌اند.

main image star forming region carina nircam final mb

در این نما که با رصد فروسرخ نزدیک حاصل شده، صدها ستاره و کهکشان در پس‌زمینه را می‌بینیم که در عین حال، دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیاره‌ای غبارآلود به رنگ‌های قرمز و صورتی را در اطراف ستاره‌های جوان به ما نشان می‌دهد. تصویر جدید “جیمز وب” به ما نگاهی نادر به ستاره‌ها در مراحل اولیه و سریع شکل‌گیری آنها می‌دهد که برای یک ستاره منفرد، این دوره حدود ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار سال طول می‌کشد. مشاهده این تصویر سحرانگیز از سحابی کارینا، آدمی را به تحسین این شکوه وا می‌دارد.

سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی تقریباً ۲۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد و گرد و غبار اطرافش ناشی از ستاره کم نور در مرکز تصویر است. این ستاره هزاران سال است گاز و غبار را به همه‌ی جهات پرتاب می‌کند و تلسکوپ فضایی “جیمز وب” برای اولین‌بار نشان داد که این ستاره در پوششی از غبار پوشیده شده است.

southern ring nebula custom cddcfbedadcd

جزئیات جدیدی که “جیمز وب” با تصاویر خود فاش می‌کند، درک ما را از چگونگی تکامل ستارگان و تأثیرگذاری بر محیط آنها تغییر خواهد داد. حلقه نارنجی بیرونی این سحابی درخشش گازهای هیدروژن و ابرهای آبی داخی این سحابی گازهای یونیزه شده این سحابی است.

🔸 اولین تصویر جیمز وب که اعماق کیهان را نشان می‌دهد نیز توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی رویدادی در کاخ سفید که به صورت زنده پخش می‌شد، رونمایی و به طور همزمان در وب‌سایت ناسا و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

این عکس خوشه کهکشانی SMACS ۰۷۲۳ را نشان می‌دهد که قدمتی ۴.۶ میلیارد سال دارد. جرم جمعی این خوشه همانند یک «عدسی گرانشی» عمل می‌کند و نور اجرام دوردست را بزرگنمایی و نمایان می‌سازد. برخی از کهکشان‌های دوردست که در «پس زمینه» تصویر مشاهده می‌شوند، حدود ۱۳.۱ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند.

main image deep field smacs mb

🔺کدام عکس و کشف «جیمز وب» براتون جالب‌تر بود؟

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com  , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. همه شون جالب بودند بخصوص سحابی کارینا برام سواله ایا جیمز وب به اتمسفر سیارات منظومه شمسی مانند قمرهای مشتری و زحل مانند اروپا هم نگاهی میندازه با توجه به فرو سرخ بودنش. ایا شانسی به این تلسکوب برای رصدش میدهند؟

    1. میدونی چرا سحابی ها خوشگل اند چون فقط هیدروژن و هلیم دارند شبیه به ابر شکل شون با این تفاوت که وقتی نور بهشون میخوره بازتاب امواج شون رنگ های مختلف رو نشون میده اما ابر رنگ های مختلف نداره