بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت” پس از فرود موفقیت‌آمیزش در مریخ تصاویر قابل توجهی از این سیاره می‌فرستد که شامل تصاویری می‌شود که مریخ را با جزئیات باورنکردنی نشان می‌دهد. این تصاویر در روز ۲۴ فوریه توسط دوربین Mastcam-Z این کاوشگر ثبت شده‌اند.

ZRF FDR NAUT Jاین تصاویر محل فرود خشک و بی آب مریخ‌نورد را نشان می‌دهند، یعنی دهانه‌ی 45 کیلومتری “جیزرو” که دانشمندان معتقدند زمانی بستر یک دریاچه بوده و مکان مناسبی برای جستجوی نشانه‌های حیات است.

Mars Perseverance ZLF FDR NAUT Jسیستم “Mastcam-Z” شامل دو دوربین است و تصاویری که در ۲۴ فوریه گرفته شدند توسط دوربین سمت چپ مریخ‌نورد ثبت شدند. این دوربین‌ها قابلیت بزرگنمایی دارند و می‌توانند تصاویر سه بعدی و ویدیوهایی با سرعت بالا بگیرند که این قابلیت‌ها بررسی دقیق اجسام از راه دور را ممکن می‌سازند.

PIA annotated wوظیفه‌ی اصلی دوربین‌های ۴ کیلوگرمی ثبت تصاویری از سطح و ویژگی‌های جو کم قطر سیاره‌ی سرخ است. این دوربین‌ها در بخش بالایی مریخ‌نورد قرار دارند و به اندازه‌ی 25.4 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند.

ZRF FDR NAUT Jاین سیستم به دانشمندان کمک می‌کند تا بر روی سنگ‌های مورد نظر زوم کنند و آن‌ها را برای یافتن نشانه‌های حیات بررسی کنند. سپس مریخ‌نورد این نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده درون لوله‌های مخصوص قرار می‌دهد تا در ماموریت‌های بعدی به زمین برگردند تا جزئیات آن‌ها بررسی شود. دوربین‌های مست‌کم زد به بررسی سنگ و خاک سطح مریخ و بافت آن کمک می‌کند.

ZRF FDR NAUT Jقدرت بزرگنمایی این دوربین‌ها به قدری بالاست که می‌توانند ویژگی‌های یک جسمی به اندازه‌ی مگس که از فاصله‌ای به اندازه‌ی یک زمین فوتبال عبور می‌کند را نشان دهند. تصاویر پانورامای با کیفیت بالای کاوشگر «استقامت» ناسا در مریخ صخره هایی که میلیاردها سال پیش توسط طوفان‌های مریخی فرسایش یافته و نیز سازه‌هایی را توسط آتشفشان های قدیمی ایجاد شده‌اند، نشان می‌دهد. در ویدئوی زیر تصاویر با جزئیات بالای این کاوشگر از سطح مریخ را تماشا کنید:

 این سیستم همچنین می‌تواند تصاویر پارانوما ۳۶۰ درجه بگیرد. در حقیقت این سیستم در ۲۱ فوریه چنین تصویری متشکل از ۱۴۲ تصویر جداگانه گرفت.این تصویر پانوراما با پنج هزار پارامتر دستور ایجاد شده است که در مجموع ۱۴۲ تصویر را به زمین ارسال کرده است.

PIAدر حالی که این تصویر به صورت یک منظره بایر به نظر می رسد اما نگاهی دقیق به این منطقه تعدادی از سنگ های قیمتی پنهان را می توان دید که  منتظر بررسی توسط «استقامت» هستند.

Mars Wind Carved Rockدر سمت چپ مریخ‌نورد استقامت یک سنگ جالب قرار دارد که ناسا آن را «مهر بندر» (harbor seal) نامگذاری کرده است که توسط بادهای مریخی شکل گرفته و آن را برای میلیاردها سال فرسایش داده است و در شمال شرقی مریخ‌نورد ساختارهایی وجود دارد که می‌تواند از یک آتشفشان قدیمی پرتاب شده باشند.

ZLF FDR NAUT Jناسا در جریان یک رویداد پخش زنده، مناطق مختلفی را در این پانورامای جدید بزرگنکایی کرد تا از نزدیک سطح مریخ را در اختیار عموم مردم قرار دهد.

ZLF FDR NAUT Jدر این تصویر زیر در نزدیکی حوضه، دهانه و صورت صخره‌ای یک دلتای رودخانه‌ای قدیمی از دور مشاهده می دهد. محققان می دانند که ۳.۵ میلیارد سال پیش، جیزرو محل یک دریاچه بزرگ با دلتای خاص خود بوده است.

Mars Perseverance ZRF FDR NAUT Jآنها بر این باورند که گرچه ممکن است آب این دریاچه مدت‌ها پیش از بین رفته باشد، اما در جایی در این دهانه و یا شاید در امتداد لبه دو آن که ۶۰۹ متر ارتفاع دارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زمانی حیات در آنجا وجود داشته است.

ZLF FDR NAUT Jکاوشگر استقامت که یک وسیله نقلیه رباتیک است، تقریبا پس از هفت ماه پیمایش در فضا روز جمعه با سرعت ۱۹ هزار کیلومتر از جو مریخ عبور کرد و با کمک یک چتر و موشک‌های تقویت شده بر روی یک جرثقیل آسمانی بر سطح مریخ فرود آمد.

ZRF FDR NAUT Jاستقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ آغاز کند. کاوشگر استقامت پنجشنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود.

«استقامت» از هفت ابزار خود برای توصیف سطح دهانه «جیزرو» در نزدیکی خط استوای مریخ و جست و جوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ در شعاع ۴۵ کیلومتری سنگ‌های این دهانه که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه و یک دلتای رودخانه‌ای بوده است، استفاده خواهد کرد.

این ربات ۶ چرخ همچنین چند نمونه از مکان‌های قابل مطالعه و امیدوارکننده جمع‌آوری و ذخیره می‌‌کند. این نمونه‌ها سپس در عملیاتی که توسط ناسا و سازمان فضایی اروپا انجام خواهد شد، به زمین منتقل می‌شوند و محققان در آزمایشگاه‌های سراسر جهان آنها را با جزییات کامل و به دنبال نشانه‌هایی از زندگی و سرنخ‌هایی در مورد تاریخ تکامل سیاره سرخ در آنها بررسی می‌کنند. عکس‌های بیشتر مریخ‌نورد را از اینجا تماشا کنید

سایت علمی بیگ بنگ / مابع بیشتر: NASA , newsweek.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. خیلی عالی دست شما درد نکنه آیا از حرکت پباد در مریخ یا
    عکس از آن گرفته شده خبر دارید