بیگ بنگ: عکس جدید «تلسکوپ فضایی جیمز وب»، یک کهکشان درخشان را نشان می‌دهد که در اثر برخورد دو کهکشان مارپیچی پرجرم شکل گرفته است.

Clash of the Titans

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، کهکشان NGC ۳۲۵۶ که اندازه‌ای مشابه راه شیری دارد، حدود ۱۲۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی بادبان واقع شده است.

ان‌جی‌سی ۳۲۵۶ که به شکل چرخی از بازوهای مارپیچی به هم پیچیده در یک ابر مه‌آلود است، شاید آرام به نظر برسد اما این عکس، پیامدهای یک برخورد کیهانی باستانی را نشان می‌دهد. این کهکشان منحرف‌شده، اثر بجا مانده از بین دو کهکشان مارپیچی پرجرم است که دانشمندان تخمین می‌زنند حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

در اینجا، این کهکشان مارپیچی بزرگ را از روبرو می‌بینیم که هستۀ آن بسیار روشن است. رگه‌های غبار سرخ‌رنگ در مرکز و در سراسر کهکشان می‌درخشند. این غبار توسط هاله‌ای خاکستری رنگ از ستاره‌های کهکشان، احاطه شده است. هالۀ خاکستری به سوی یک دنباله کشندی در سمت چپ بالا و یک دنباله دیگر در پایین کشیده شده است. همچنین ستاره‌ها و کهکشان‌های کوچک، این کهکشان مارپیچی را در پس‌زمینه‌ای سیاه‌رنگ احاطه کرده‌اند.

گذشته پر فراز و نشیب این کهکشان را از آثار غبار و ستاره‌های درخشان که از بدنه اصلی کهکشان به سمت بیرون امتداد یافته‌اند، می‌توان تشخیص داد. نواحی سرخ و نارنجی چشمگیری که در سراسر کهکشان پخش شده‌اند، حاوی ستارگان جوانی هستند که در اثر ادغام دو کهکشان ایجاد شده‌اند و دانه‌های گرد و غبار کوچکی را رها کرده‌اند که نور فروسرخ منتشر می‌کنند. این نور با جزئیات حیرت‌انگیزی توسط تجهیزات جیمز وب ثبت شده است. علاوه بر این، ویژگی‌های کشندی گسترده‌ای در این کهکشان وجود دارد. این ویژگی‌ها عمدتا ستاره‌هایی هستند که هنگام برخورد کهکشان‌ها، به بیرون پرتاب شده‌اند. در ویدئوی زیر زوم به این کهکشان را تماشا کنید:

هنگامی که کهکشان‌ها با هم برخورد می‌کنند، ابرهای حاوی ستارگان آنها از یکدیگر عبور می‌کنند و در هم می‌آمیزند. گاز و غبار در کهکشان‌های در حال برخورد با هم در تعامل قرار می‌گیرند و نتایج شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد. برخورد کهکشانی که NGC ۳۲۵۶ را ایجاد کرد، انفجار درخشانی از شکل‌گیری ستاره را به وجود آورد که در درخشان‌ترین بخش‌های این عکس قابل مشاهده است. این ستارگان نوزاد در طول موج‌های فروسرخ به شدت می‌درخشند. این نور می‌تواند در میان غبار پنهان در کهکشان نفوذ یابد و ستاره‌ها را به سوژه‌ای عالی برای “جیمز وب” تبدیل ‌کند.

این یکی از چندین رصدی است که نگاه دقیقی به فیزیک تشکیل شدن ستاره و رشد سیاه‌چاله در کهکشان‌های در حال ادغام شدن دارد. امید می‌رود که این رصدها، درک ستاره‌شناسان را در مورد تکامل کهکشانی تغییر دهند. بررسی مجموعه‌ای از کهکشان‌های فروسرخ درخشان مانند NGC ۳۲۵۶ به جامعه ستاره‌شناسی کمک می‌کند تا بفهمند که جیمز وب چگونه می‌تواند تاریخ پیچیده کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک را کشف کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: esawebb.org