بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین بار نگاهی به کمربند سیارکی فم‌الحوت یا دهان ماهی (Fomalhaut) در طیف فروسرخ انداخته و حلقه‌های دیده نشده‌ای از آن را آشکار ساخته است.

stsci gwwheprvespvrzdbsz

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اخترشناسان از تلسکوپ فضایی جیمز وب، برای تصویربرداری از غبار اطراف یک ستارۀ جوان نزدیک به نام “فم‌الحوت” استفاده کردند و شاهد اولین کمربند سیارکی خارج از منظومه‌شمسی بودند. فم‌الحوت یک ستارهٔ جوان و درخشان است که ۲۵ سال نوری با زمین فاصله دارد. نام فم‌الحوت از زبان عربی گرفته شده و به معنی «دهان ماهی» است. نام لاتین و انگلیسی آن هم از همین کلمه عربی گرفته شده است.

به طور کلی، سه کمربند تو در تو در این کمربند سیارکی دیده می‌شود که تا ۲۳ میلیارد کیلومتر از ستاره‌ی خود امتداد یافته است. این فاصله ۱۵۰ برابر فاصله‌ی زمین تا خورشید است. اندازه‌ی بیرونی‌ترین کمربند تقریبا دو برابر اندازه‌ی کمربند کویپر در منظومه شمسی ما است که از اجرام کوچک و غبار سرد فرانپتونی تشکیل شده است. کمربندهای داخلی که پیش از این هرگز دیده نشده بودند نیز برای اولین‌بار توسط وب آشکار شدند.

stsci gwwhvzbhpeysgp

این کمربندها ستاره داغ جوانی را که با چشم غیرمسلح به عنوان درخشان‌ترین ستاره در جنوب صورت فلکی ماهی جنوبی (Piscis Austrinus) قابل مشاهده است، احاطه کرده‌اند. کمربندهای غبارآلود ناشی از برخورد اجرام بزرگ‌تر، برای مثال سیارک‌ها و دنباله‌دارها هستند و اغلب به عنوان «دیسک‌های زباله» توصیف می‌شوند.

تلسکوپ فضایی هابل، رصدخانه فضایی هرشل و همچنین آرایه میلی‌متری/زیر میلی متری بزرگ آتاکاما(ALMA) نیز پیش از این تصاویر واضحی از بیرونی‌ترین کمربند این ستاره گرفته بودند. با این حال، هیچ یک از آنها هیچ ساختاری در داخل آن را آشکار نکرده بودند. کمربندهای داخلی برای اولین‌بار توسط  جیمز وب و در نور فروسرخ آشکار شدند. کمربند غبارآلود دهان ماهی در سال ۱۹۸۳ در مشاهدات انجام شده توسط ماهواره نجومی فروسرخ ناسا(IRAS) کشف شد.