بیگ بنگ: در این تصویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان NGC 7292 را می‌بینیم که در فاصله‌ی ۴۴ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان که در صورت فلکی اسب بزرگ واقع شده در این عکس همراه با تعداد انگشت شماری ستاره‌ی درخشان نزدیک و لکه‌های نامشخص کهکشان‌های بسیار دور در پس زمینه‌ دیده می‌شود.

A dishevelled irregular galaxy

به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان نامنظم است، یعنی فاقد بازوهای مارپیچی است یا مثل برخی کهکشان‌ها بیضوی‌شکل، نیست. به طرز غیرعادی، هسته‌ی آن به شکل یک نوار کشیده شده است، ویژگی که در بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی دیده می‌شود. NGC 7292 در کنار شکل مه آلودش، به طور قابل ملاحظه‌ای کم نور است. در نتیجه، ستاره‌شناسان این کهکشان را به عنوان یک کهکشان با سطح اندک روشنایی طبقه‌بندی می‌کنند که به سختی در پس زمینه‌ی آسمان شب قابل تشخیص است. این کهکشان‌ها معمولاً تحت سلطه‌ی گاز و «ماده تاریک» هستند تا ستاره‌ها.

اخترشناسان به هابل دستور دادند تا طی یک کمپین رصدی عواقب پس از ابرنواخترهای نوع دوم را به دقت بررسی نماید. بنابراین  NGC 7292 تحت مطالعه قرار گرفت تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی تنوع این ابرنواخترها کسب شود. این انفجارهای عظیم زمانی اتفاق می‌افتند که یک ستاره‌ی بزرگ، با انفجاری عظیم به زندگی خود پایان می‌دهد.

ستاره‌شناسان ابرنواختر NGC 7292 را در سال ۱۹۶۴ مشاهده کردند و نام آن را SN 1964H گذاشتند. مطالعه‌ی همسایگی ستاره‌ای SN 1964H به محققان کمک می‌کند تا جرم اولیه‌ی ستاره‌ای که تبدیل به ابرنواختر شده را تخمین بزنند. مشاهدات می‌تواند به کشف ستارۀ همدم بازمانده، کمک کند که زمانی دارای سامانه‌ی مشترکی با ستاره‌ای بودند که به SN 1964H تبدیل شد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.