بیگ بنگ: محققان ناسا برای نخستین‌بار توانستند از سطح یک سیارک دوردست خاک و سنگ، نمونه‌برداری کنند. در این ویدئو نحوه‌ی این ماموریت حساس و پیچیده را مشاهده می‌نمایید. نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای اُسیریس-رِکس سال ۲۰۲۳ به زمین می‌رسند تا دانشمندان بتوانند آنها را آزمایش کنند.

photoبه گزارش بیگ بنگ، وقتی بدانیم فاصله‌ی این سیارک تا زمین ۳۳۴ میلیون کیلومتر است و تاخیر ۱۸.۵ دقیقه‌ای در ارسال دستورات و دریافت اطلاعات وجود دارد، موفقیت این ماموریت پیچیده ارزش فوق‌العاده پیدا می‌کند. محققان امیدوارند که این ماموریت درک ما از چگونگی شکل‌گیری سیارات و آغاز حیات عمیق‌تر کرده و اطلاعاتمان از سیارک‌هایی که می‌توانند به زمین برخورد کنند، را افزایش دهد.

اُسیریس-رِکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسیِ سیارک “بنو ۱۰۱۹۵۵” و بازگرداندن نمونه آن به زمین است. پرتاب این ماموریت بنابر برنامه‌ریزی قبلی، در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ انجام شد. این فضاپیما که ماموریتی هفت ساله دارد، اکنون با گذشت چهار سال دیروز سیارک مورد نظر خود را لمس کرد.در ویدئوی زیر می‌توانید چگونگی این عملیات فضایی را مشاهده نمایید:

سیارک بنو که هدف اصلی فضاپیمای اُسیریس-رِکس است احتمالاً در ۱۰ میلیون سال اول تاریخ منظومه شمسی ما شکل گرفته است. کاوشگر اُسیریس-رکس در این مأموریتِ “بررسی و بازگشت” یک نمونه برگرفته از سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ را مورد بررسی و در سال ۲۰۲۳ آن را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین خواهد آورد.

osiris rex matchpoint samcam gif webبا استفاده از یک روش مبتکرانه در جمع‌آوری نمونه، ابزار تعبیه شده بر روی فضاپیما موسوم به “تگ” که مخفف جمله “لمس کن و برو”(Touch-And-Go) است از یک بازوی موقعیت دار استفاده کرد که این بازو سپس یک فواره گاز نیتروژن تحت فشار را برای تحریک کردن سطح سیارک آزاد کرد که این موضوع جمع‌آوری مواد در محفظه نگهدارنده نمونه را امکانپذیر کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.