بیگ بنگ: یکی از کامپیوترهای کاوشگر «ویجر ۱» دچار مشکلاتی شده است که اجازه نمی‌دهند داده‌های به‌دست‌آمده به زمین برسند.

Voyager x

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مهندسان ناسا در تلاش هستند تا مشکل یکی از سه کامپیوتر آنبرد کاوشگر «ویجر ۱» که «سیستم داده پرواز»(FDS) نام دارد را بر طرف کنند. ویجر ۱ در حال دریافت و اجرای دستورات ارسال‌شده از زمین است. با این وجود، کامپیوتر FDS به درستی با یکی از زیرسیستم‌های کاوشگر به نام «واحد مخابرات» ارتباط برقرار نمی‌کند. در نتیجه، هیچ داده علمی یا مهندسی به زمین ارسال نمی‌شود.

کامپیوتر FDS برای جمع‌آوری کردن داده‌های ارسال‌شده از تجهیزات علمی و همچنین داده‌های مهندسی در مورد سلامتی و وضعیت کاوشگر طراحی شده است. سپس، این اطلاعات را در یک مجموعه داده ترکیب می‌کند تا توسط TMU به زمین ارسال شود. داده‌ها به صورت یک و صفر یا کد باینری هستند. ترکیب‌های مختلف این دو عدد، بنیان همۀ زبان‌های کامپیوتری است.

اخیرا “واحد مخابرات” انتقال یک الگوی تکراری از یک‌ها و صفرها را طوری آغاز کرد که گویی گیر افتاده است. پس از رد احتمالات دیگر، گروه ماموریت ویجر تشخیص دادند که منبع این مشکل کامپیوتر FDS است. محققان آخر هفتۀ گذشته تلاش کردند تا FDS را مجددا راه‌اندازی کنند و آن را به حالت پیش از آغاز مشکل بازگردانند اما کاوشگر هنوز داده‌های قابل استفاده را ارسال نمی‌کند.

Untitled

ممکن است چندین هفته زمان ببرد تا مهندسان یک طرح جدید را برای حل این مشکل پیدا کنند. ویجر ۱ و دوقلوی آن ویجر ۲ که در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد، دو کاوشگر با قدمت طولانی هستند. یافتن راه‌ حل‌ برای چالش‌هایی که کاوشگرها با آنها روبه‌رو می‌شوند، اغلب مستلزم مراجعه کردن به اسناد اصلی با قدمت چند دهه‌ است که مهندسان هنگام نوشتن آنها، مشکلات امروز را پیش‌بینی نکرده‌اند. در نتیجه، زمان می‌برد تا گروه درک کنند که برای جلوگیری کردن از پیامدهای ناخواسته، چگونه یک فرمان جدید بفرستند و بر عملیات کاوشگر تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، ۲۲.۵ ساعت زمان می‌برد تا فرمان‌های صادرشده از کنترل‌کننده‌های ماموریت روی زمین به ویجر ۱ برسد که در حال کاوش در مناطق بیرونی منظومه شمسی در فاصله بیش از ۲۴ میلیارد کیلومتری زمین است. این بدان معناست که گروه مهندسی باید ۴۵ ساعت منتظر بمانند تا پاسخی را از ویجر ۱ دریافت کنند و بفهمند که فرمان آنها نتیجه مورد نظر را داشته است یا خیر.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.