بیگ بنگ: مدل جدیدی از انفجار پرتو گاما نشان می‌دهد این پدیدۀ کیهانی در برخی ابرهای گازی اطراف ِ خود می تواند سریعتر از نور حرکت کند.

Blasts that produce gamma ray bursts may exceed the speed of lightبه گزارش بیگ بنگ، اخترفیزیکدان‌ها جان هکیلا از کالج چارلستون و رابرت نمیروف از دانشگاه فنی میشیگان، ادعا کردند که این جت‌های فرا نوری نظریه نسبیت اینشتین را نقض نمی کنند؛ زیرا در همان محیط ِ گازی که هستند سرعتشان از نور بیشتر می شود، نه در خلاء. دانشمندان قبلاً ویژگی “برگشت‌پذیری زمان” در منحنی‌های نوری که توسط فوران‌های پرتوی گاما(GRB) به وجود آمده را تایید کرده بودند. فوران پرتو گاما انفجار ِ پرانرژی است که اخترشناسان در کهکشان‌های دوردست مشاهده کرده‌اند.

طبق گفته‌ هکیلا و نمیروف، جت‌های فرا نوری می توانند به توضیح ِ “برگشت‌پذیری زمان” کمک کنند. مدل ِ جدید می تواند رفتارهای غیرقابل ِ توضیح فوران‌های پرتوی گاما را توضیح دهد. به طور خاص، پرتوهای برخوردی و امواج شوک تولید شده از افزایش سرعت یا کند شدن این جت‌های فرا نوری می توانند الگوهای مختلفی را در منحنی‌های نوری این انفجارها، به وجود آورند. به گفته محققان: «این انتقال‌ها، باعث ِ شکل‌گیری مجموعه‌ای از ویژگی‌های “برگشت زمان” و یا “به جلو رفتن زمان” در منحنی‌های نوری می شوند.

به عبارت دیگر ویژگی‌های موجود در منحنی تابش نور پرتو گاما، درست همانند وقتی است که ما “زمان” را جلو یا عقب می بریم. به گفتۀ نویسندگان ِ مقاله، این مدل جدید اولین مدلی است که این پدیده را به طور دقیق توضیح میدهد. هاکیلا در طی یک بیانیه خبری گفت: «مدل‌های استاندارد انفجار پرتو گاما ویژگی‌های “برگشت‌پذیری زمان” با منحنی‌های نور را در نظر نمی‌گیرند.» اما حرکت ِ جت‌های فرا نوری در کنار حفظ بسیاری از ویژگی‌های مدل استاندارد، این ویژگی را نیز در نظر گرفته است. جزئیات بیشتر این پژوهش در  the Astrophysical Journal منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.