بیگ بنگ: دکتر «فیروز نادری» دانشمند ایرانی و بازنشسته ناسا در ۷۷ سالگی درگذشت. درگذشت این دانشمند عزیز رو به علاقمندان به علم تسلیت عرض می‌کنیم.

firouz naderi
محمد عیسایی خواهرزاده دکتر نادری خبر درگذشت او را در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد. ‌پیش‌تر این دانشمند، به دلیل افت فشار و برخورد سر به دیوار و جابجایی مهره گردن، از گردن به پایین فلج شده بود.

دکتر نادری که معاون پیشین مدیرکل «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» در ناسا بود، توانست پس از تصدی پست مدیریت برنامه‌های اکتشافات منظومه شمسی، ۳ ماموریت مهم از جمله پرتاب دو کاوشگر مریخ‌نورد «اسپیریت» و «آپورچونیتی» را با موفقیت به انجام برساند.در پی موفقیت کاوشگرهای مریخ، نادری به سمَت معاون و مدیر ارشد برنامه‌ریزی مرکز JPL (آزمایشگاه پیشرانش جت)، از مهم‌ترین مراکز فضایی ناسا منصوب شد و در سمت جدید به‌عنوان مسئول طراحی برنامه‌ها و راهبردهای مرکز، تجاربش در ماموریت‌های مریخ را در مطالعه سایر بخش‌های جهان از زمین تا کهکشان‌های دور به کار بست. وی همچنین مسئولیت طراحی چشم‌انداز راهبردی پنج تا ۲۰ ساله JPL را برعهده داشت.

“فیروز نادری” که بیش از ۳ دهه در ناسا فعالیت کرده بود در زمستان سال ۲۰۱۶ میلادی از این سازمان بازنشسته شد. اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی به هنگام بازنشستگی آقای نادری، یک سیارک را به نام این دانشمند ایرانی‌-آمریکایی نامگذاری کرد. او که متولد شیراز بود، پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی‌گرفت. آقای نادری دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان رساند. یاد و نامشان گرامی

سایت علمی بیگ بنگ : bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. روح این بزرگ مرد شاد باد و یاد او گرامی
    باشد که تا زمان و مکان در جریان است نامش جاویدان و مانا باشد