بیگ بنگ: محققان قدیمی‌ترین ماده روی کره زمین را کشف کرده‌اند که بسیار قدیمی‌تر از خود این سیاره است. بر این اساس محققان دریافتند ذرات جدا شده از یک شهاب سنگ که در استرالیا سقوط کرده، بین ۵ تا ۷ میلیارد سال قدمت دارند، به این معنی که آنها از زمین، خورشید و منظومه‌شمسی سن بیشتری دارند.

twmzfEjiaJmQGuDPWRJXHبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ذرات پیش‌ستاره‌ای(Presolar grains) مانند آنچه در شهاب سنگ “مارکیسون” یافت شده، می‌توانند سابقه‌ای از زمان قبل از شکل‌گیری منظومه‌شمسی را فاش کند. در سال ۱۹۶۹ آسمان شهر “مارکیسون” در استان ویکتوریا استرالیا میزبان یک شهاب سنگ بود.

بخش‌هایی از این شهاب سنگ ۱۰۰ کیلوگرمی که به نام همین شهر نام‌گذاری شده در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۱۳ کیلومتر مربع پیدا شد. این شهاب سنگ که متشکل از عناصر فضایی عجیب و غریب بود، همواره به طور گسترده مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نتایج جالب توجهی را به همراه دارد. بعنوان مثال سال گذشته مشخص شد که حاوی قندهای فرازمینی است که وجود آنها برای پیدایش حیات روی کره زمین ضروری است.

اکنون محققان موسسه فناوری زوریخ(ETH) دریافته‌اند که شهاب سنگ “مارکیسون” همچنین حاوی نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین ماده‌ای است که تاکنون در زمین یافت شده است. حدود ۳۰ سال پیش مشخص شد که این شهاب سنگ دارای “ذرات پیش‌ستاره‌ای” است که به دانه‌های ریز کاربید سیلیسیوم گفته می‌شود که قدیمی‌تر از خورشید هستند، اما سن دقیق آنها تاکنون مشخص نشده بود.

murchison meteorit teilمحققان برای درک این موضوع در مطالعۀ جدید خود اندازه‌گیری کردند که این دانه‌های پیش‌ستاره‌ای چه مدت در معرض پرتوهای کیهانی قرار گرفته‌اند. این ذرات پر انرژی در اطراف فضا می‌چرخند و می‌توانند از مواد جامد عبور کنند و در اثر تعامل با آنها عناصر جدیدی را در مواد معدنی موجود ایجاد کنند. این بدان معناست که دانشمندان می‌توانند مقدار این عناصر جدید موجود در این دانه‌ها را اندازه بگیرند تا مشخص کنند که چه مدت در فضا شناور بوده‌اند و در نهایت اینکه چند ساله هستند.

محققان با انجام این کار متوجه شدند که بیشتر این دانه‌ها بین ۴.۶ تا ۴.۹ میلیارد سال قدمت دارند. در حالی که خورشید ۴.۶ میلیارد سال سن دارد و زمین ۴.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفته است. اما قدمت قدیمی‌ترین ذرات بین این دانه‌ها به بیش از ۵.۵ میلیارد سال پیش می‌رسد که آنها را به قدیمی‌ترین ماده شناخته شده روی زمین تبدیل می‌کند.

این گروه می‌گوید که تاریخچه این دانه‌ها را می‌توان در تاریخ ردیابی کرد و به ستارگانی که حدود ۷ میلیارد سال پیش متولد شده‌اند، برسیم. به گفته محققان، این یافته نشان می‌دهد که کهکشان ما طی آن زمان دوره‌ای سخت و پرفشار از تشکیل ستارگان را پشت سر گذاشته است. دانه‌های پیش‌ستاره‌ای در شهاب سنگ‌های دیگر مانند “هیپاتیا”(Hypatia) و “LAP-۱۴۹” کشف شده بود، اما قدمت آنها قابل تشخیص نیست.جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله PNAS منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com