بیگ بنگ: در ماموریت‌هایی که در آنها مریخ‌­نورد برای آوردن نمونه اعزام می­ شود، اگر مریخ‌­نورد به زمین بازنگردد ماموریت به کلی بی­ استفاده خواهد بود! به همین دلیل است که سازمان فضایی اروپا در حال کار بر روی یک روبات مریخ‌­نورد جدید است تا، ظروف حاویِ سنگ و خاکی که توسط مریخ‌­نورد 2020 ناسا جمع‌آوری می شود را به زمین بازگرداند.

fetch roverبه گزارش بیگ بنگ، در حال حاضر، سازمان فضایی اروپا، قرارداد اولیه­‌ای را با ایرباس به ارزش 5.2 میلیون دلار برای طراحی مریخ‌نورد Fetch، که این مطالعه را در استیونج انگلستان انجام خواهد داد، امضا کرده است. داشتن نمونه‌­ای از خاک مریخ، یکی از با ارزش‌ترین اهدافی است که هر دانشمندی می ­تواند در لیست خود داشته باشد. اما متاسفانه، بیان این هدف بسیار آسان‌تر از انجام آن است. رسیدن به مریخ، خود، هنوز یکی از چالش­‌برانگیزترین ماموریت‌های فضایی است، اما جمع­‌آوری نمونه­‌ها و سپس بازگرداندنِ آنها به زمین همانند یک جهش کوانتومی، مملو از پیچیدگی است.

برای رسیدن به این هدف، وجود سه مأموریت جداگانه که به یکدیگر متکی هستند، ضروری است. نخستین ماموریت، مریخ‌­نورد مارس 2020 ناسا خواهد بود که قرار است در ماه ژوئیه سال 2020 سوار بر موشک اطلس 5، از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، به فضا پرتاب شود. این کاوشگر هسته‌­ای بدون سرنشین بر روی سطح مریخ، همانند “کاوشگر کنجکاوی” که به نوعی جد او محسوب می­ شود، پرسه خواهد زد. تنها تفاوت این است که کنجکاوی با استفاده از آزمایشگاه‌های موجود در خود، به تجزیه و تحلیل می ­پرداخت اما، مریخ­‌نورد 2020 به جای تجزیه و تحلیل، نمونه‌­ها را جمع­‌آوری می­ کند و آنها را در داخل 36 ظرف فلزیِ کوچک قرار می دهد.

fetch roverماموریت دوم، مریخ­‌نورد Fetch سازمان فضایی اروپا است که در سال 2026 راه­‌اندازی می شود و با دنبال کردن مسیر مریخ­‌نورد 2020، نمونه­‌های جمع­‌آوری شده را بر می ­دارد و آنها را در جعبه‌­ای قرار می دهد. سپس Fetch به فرودگر خود که سیلندری به آن متصل بوده و شامل یک وسیله مریخ صعود (وسیله‌­ای که خدمه را از سطح مریخ بلند می­ کند) است، باز می­گردد. بعد از اینکه جعبه در موشک نصب شد، وسیله مریخ صعود به مدار مریخ پرتاپ می­ شود.

اگر همه چیز خوب پیش رود، مأموریت سومی از سوی سازمان فضای اروپا به نام “فضاپیمای بازگشت به مدار زمین” در ایستگاه خواهد بود تا نمونه‌­ها را جمع­‌آوری کرده و آنها را در یک ظرف بیولوژیکیِ مجهز به زره مهر و موم ­کند تا آنها را در سفری که به سوی زمین خواهند داشت، محافظت کند. هدف از قرار دادن نمونه­‌ها داخل چنین ظروفی این است که مطمئن باشیم که آنها نه تنها سالم باقی می­مانند، بلکه توسط میکروب‌های زمینی نیز آلوده نخواهند شد. نمونه­‌ها تا سال 2030 و پیش از اینکه به آزمایشگاه‌­های سراسر جهان توزیع شوند، جایی در ایالات متحده باقی خواهند بود.

fetch rover“سام گویمه”، وزیر علوم بریتانیا، گفت: «این پروژه جدید و قابل­ توجه که برای نخستین‌بار، نمونه‌­هایی از مریخ را به زمین منتقل می کند، نشان میدهد که بریتانیا در راستای نوآوری­‌های علمی و مهندسی در جهان پیشرو است.» وجود چنین قرارداد و ماموریتی به لطف متخصصان مشهور بریتانیایی که در زمینه علوم فضایی و رباتیک فعالیت می­ کنند، امکان­‌پذیر بوده است. این دانشمندان از طریق دولت و آژانس فضایی بریتانیا و سرمایه‌گذاری­‌های عمده­‌ای که در استراتژی صنعتی مدرن انجام می­ شوند، مورد حمایت قرار می­ گیرند.

وی افزود: «هم ­اکنون، یک مریخ­‌نورد که در سال 2020 پرتاب خواهد شد، در استیونج  انگلستان و توسط کمپانی ایرباس در حال ساخت است. هدف دانش و تخصصی که در طراحی این مأموریت جدید مورد استفاده قرار می­ گیرد، آوردن مواد موجود در سیاره­‌ای دیگر به کره زمین است. در صورت موفقیت، این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی رخ می­ دهد.»

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.