بیگ بنگ: ناسا لحظاتی پیش ماموریت «دفاع سیاره‌ای» خود را آغاز کرد. در این ماموریت یک فضاپیما با سرعت بیش از ۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت عمدا به یک سیارک می‌کوبد تا بتواند اندکی مدار آن را تغییر دهد.

SpaceX Falcon on Pad

به گزارش بیگ بنگ، فضاپیمای «تغییر مسیر حرکت سیارک دوتایی» یا «DART» روز چهارشنبه، ۲۴ نوامبر در ساعت ۱:۲۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت ۹:۵۰ به وقت ایران) توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شد. این نخستین تلاش ناسا برای آزمایش این موضوع است که آیا برخورد عمدی فضاپیما به سیارک برای نجات بشریت یک استراتژی واقع‌بینانه است یا خیر. در این ماموریت فضاپیمای دارت قصد دارد به‌طور مستقل به سمت یک سیارک ِ هدف حرکت کند و به‌طور عمدی با آن برخورد داشته باشد تا در نهایت بتواند کمی مسیر آن را منحرف کند.

فضاپیمای ناسا پس از یک سال طی کردن مسافت، به همسایگی هدف خود موسوم به “دیمورفوس”(Dimorphos) می‌رسد که یک سیارک به اندازه یک استادیوم است و به دور یک سیارک بسیار بزرگتر به نام “دیدیموس”(Didymos) می‌چرخد. مأموریت ناسا شامل کوبیدن فضاپیمای “DART” به سیارک “دیمورفوس” با سرعت باور نکردنی تقریباً 24 هزار کیلومتر بر ساعت است.

kXXcbisFkyLhBEcSqhR

قطر دیدیموس چیزی حدود ۷۸۰ متر یا به عبارتی به اندازه ارتفاع آسمان‌خراش برج خلیفه در دبی است. قطر دیمورفوس چیزی حدود ۱۶۰ متر – تقریبا به اندازه چرخ و فلک «های رولر» در لاس وگاس است. دیدیموس گزینه‌ی مناسبی برای این ماموریت است، زیرا تهدیدی برای زمین به حساب نمی‌آید و دانشمندان می‌توانند تغییر در مدار دیمورفوس را با تلسکوپ‌های زمینی اندازه‌گیری کنند.

فضاپیمای “DART” به اندازه یک خودرو است و وزن آن تقریباً یک 330 کیلوگرم است. اگر همه چیز خوب پیش برود، پس از کوبیده شدن این فضاپیما به “دیمورفوس”، مدار تقریباً 12 ساعته آن به دور “دیدیموس” چند دقیقه تغییر می‌کند. حدود ۱۰ روز قبل از برخورد، یک ماهواره کوچک که برای تصویربرداری از سیارک‌ها است از فضاپیمای اصلی جدا می‌شود و امکان ارسال تصاویر برخورد به این سیارک فراهم می‌آید.

DART

از سوی دیگر دانشمندان در زمین با تلسکوپ آخرین لحظات قبل از برخورد را ثبت می‌کنند و تمام این داده‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا میزان تغییر مدار «دیمورفوس» را محاسبه کنند. در سال 2024 ماموریت دیگری از جانب آژانس فضایی اروپا به نام “هرا”(Hera)، میزان موفقیت ماموریت ناسا را بررسی می‌کند تا ببیند آیا موثر واقع شده یا خیر.

dart header

در حالی که این برخورد فقط باید یک تأثیر جزئی بر روی سیارک بگذارد، باید به اندازه کافی تاثیر بگذارد تا در آینده این سیارک از مسیر حرکت به سمت زمین منحرف شود. اما این روش تنها در صورتی کار می‌کند که بدانیم این روش از قبل با موفقیت آزمایش شده است. “دارت” اولین بخش از استراتژی دفاع در برابر سیارک‌ها است که ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا برای جلوگیری از برخورد احتمالی “سیارک‌های خطرناک” به زمین انجام داد. این ماموریت توسط دفتر هماهنگی دفاع در برابر سیارک‌های ناسا و بخش علوم سیاره‌ای هدایت می‌شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , NASA , phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. خب اگه همه چی خوب پیش نره و اشتباهی به یه سیارک خطرناک برخورد کنه چی؟
    بعد اگه اون رو بندازه تو مسیر حرکت به سمت زمین چی 🙂

  2. سپاس ویژه دارم از سایت علمی بیگ بنگ که جدیدترین اخبار فضایی رو در اختیار ما علاقمندان به فضا میگذاره و از این جهت در نوع خودش بینظیره.
    سپاس