بیگ بنگ: سازمان فضایی هند(ISRO) در حال آماده‌سازی یک ماموریت فضایی جدید است. این ماموریت که Aditya-L1 نام دارد قصد دارد خورشید را مطالعه کند.

sun

ماموریت Aditya-L1 که در هفته اول سپتامبر به پرواز در خواهد آمد، دربارۀ بادهای خورشیدی و تأثیر آن‌ها بر زمین تحقیق خواهد کرد. بادهای خورشیدی جریانی از ذرات باردار (پلاسما) دارای انرژی هستند که از طرف خورشید به فضا منتشر می‌شوند. این بادها با برخورد به سطوح بالایی جو زمین باعث ایجاد شفق قطبی و حتی گاهی تداخل جریان‌های برق و سیستم‌های ارتباطاتی می‌شوند. با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در این ماموریت، دانشمندان امیدوارند به درک بهتری از تأثیر خورشید بر الگوهای آب و هوایی زمین برسند.

سازمان تحقیقات فضایی هند اعلام کرد این فضاپیما روز 11 شهریور به فضا پرتاب می‌شود. پس از پرتاب، فضاپیما تقریباً به ۱۰۹ روز زمان نیاز دارد تا به مدار خود در نقطه لاگرانژ ۱ (L1) برسد. این مدار 1.5 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و بین زمین و خورشید قرار دارد. این مدار استراتژیک امکان مصرف کمتر سوخت در طول ماموریت را فراهم می‌کند.

 ماموریت Aditya-L1 یک گام مهم برای هند در زمینه پژوهش های خورشیدی است. داده‌های جمع‌آوری شده در این ماموریت می‌توانند درک‌ ما از خورشید و تأثیر آن بر آب و هوای سیاره‌مان را افزایش دهند. اهداف علمی مختلفی مانند بررسی دینامیک اتمسفر فوقانی خورشیدی، بررسی گرمایش کرومسفری و تاجی، مشاهده ذرات در محل و محیط‌های پلاسما و مطالعه فیزیک تاج خورشیدی و مکانیسم گرمایش را دنبال می‌کند.

ماموریت چاندرایان ۳ که با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد، بودجه‌ای برابر با تقریباً 75 میلیون دلار داشت. اما دولت هند در سال 2019 حدود 45 میلیون دلار برای ماموریت Aditya-L1 تصویب کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com , indiatoday.in

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه