بیگ بنگ: “سازمان فضایی اروپا” برای یافتن شواهدی از میکروب‌های فسیلی در سیاره مریخ به سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ملحق شد؛ قرار است در این ماموریت جسورانه سنگ‌هایی از مریخ به زمین ارسال شود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، مهندسان قصد دارند در این ماموریت که یکی از پیچیده‌ترین ماموریت‌های رباتیک فضایی محسوب می‌شود، سنگ‌هایی را از مریخ جمع‌آوری کرده و نمونه‌هایی از آن را به زمین ارسال کنند. این طرح که توسط “ناسا” و “سازمان فضایی اروپا” در حال ِ انجام است، در برگیرنده کاوشگرهای رباتیکی خواهد بود که در مریخ به دنبال صخره‌هایی خواهند بود که حاوی شواهدی از حیات در گذشتۀ این سیاره باشند.

این نمونه‌ها که به واسطه انفجار یک راکت آمریکایی در مدار اطراف مریخ رها می‌شوند، توسط یک سفینه رباتیک بدون سرنشین گرفته شده و به کمک چتر نجات در بیابان «یوتا» در آمریکا فرود می‌آیند. در این ماموریت ۵۰۰ گرم از سنگ و خاک مریخ در اختیار محققان سراسر جهان قرار می‌گیرد. ناسا بتازگی این ماموریت را که میلیاردها پوند هزینه خواهد داشت تایید کرده و کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا نیز هفته جاری در «سویل» در اسپانیا ملاقات خواهند کرد تا برای پشتیبانی از این ماموریت تصمیم‌گیری کنند.

این ماموریت «بازگرداندن نمونه از مریخ» نام گرفته و هدف اصلی آن بازگردادن نیم کیلوگرم از سنگ‌های این سیاره به زمین است. البته اجرای این طرح بیش از یک دهه طول می‌کشد اما محققان معتقدند این تلاش ارزشمند است و فرصت خوبی برای تحلیل عمیق صخره‌های بخش‌هایی از سیاره مریخ را فراهم می‌کند. آن‌ها می‌خواهند با این بررسی‌ها وجود حیات در گذشتۀ مریخ را بررسی نمایند.

این مأموریت با استفاده از مریخ‌نورد ناسا ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۱ در دهانه Jezero در منطقه بزرگ «سرتیس» (Syrtis) مریخ فرود بیاید. مریخ‌نورد ۲۰۲۰ نمونه‌های خاک را جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را در لوله‌های فلزی کوچک قرار داده و سپس آن‌ها را مهر و موم کرده و در مکان‌های مشخص شده‌ای در سطح مریخ قرار می‌دهد.

سپس سفینه دوم که توسط سازمان فضایی اروپا ساخته شده، بر روی مریخ فرود می‌آید و این مکان‌ها را می‌گردد و نمونه‌های یاد شده را در یک قوطی به اندازۀ توپ فوتبال، قرار می‌دهد. این قوطی سپس به یک راکت آمریکایی منتقل شده که در مدار اطراف مریخ منفجر می‌شود. پس از انفجار یک سفینه فضایی رباتیک که «مدارگرد بازگشت به زمین» نام دارد و اطراف مریخ گشت می‌زند، این قوطی را می‌گیرد و به زمین باز می‌گرداند و در نهایت این سفینه در بیابان یوتا واقع در آمریکا فرود می‌آید.

«برایان مویرهد» مدیر برنامه‌ریزی این طرح در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در کالیفرنیا گفت: «این ماموریت به اندازۀ ارسال انسان به ماه پیچیده است. دانشمندان قصد دارند با استفاده از صخره‌ها سرنخ‌هایی از حیات در مریخ را بررسی کنند.» علاوه براین، محققان می‌توانند درباره شرایط محیطی سیاره در گذشته نیز اطلاعاتی به دست بیاورند. برخی دانشمندان معتقدند مریخ قبلا اتمسفری با چگالی بیشتر داشته و مانند زمین روی سطح آن آب مایع جریان داشته است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: theguardian.com