بیگ بنگ: چارلز بولدن رییس سازمان فضایی آمریکا(ناسا) ابراز امیدواری کرد که این سازمان از همیشه به قدم گذاشتن بر روی مریخ نزدیکتر شده است.

سیاره ی مریخ در تیرس ماموریت های سرنشین دار ناسا قرار دارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، چارلز بولدن، مدیرعامل ناسا و فرمانده سابق فضاپیمای شاتل، زمانی که در سال 1980 به برنامه آموزش فضانوردان در مرکز فضایی جانسون درهوستون وارد شد، تصور می‌کرد نخستین کسی باشد که به اکتشاف در مریخ بپردازد. به گفته وی، در آن زمان انتظار می‌رفت که ماموریت سرنشین‌دار به مقصد سیاره سرخ تا 30 سال دیگر اتفاق بیفتد که البته ثابت شد این برآورد بیش از حد خوشبینانه بود. اما هدف فعلی ناسا مبنی بر فرستادن فضانوردان به مریخ در دهه 2030 به طرز چشمگیری دست‌یافتنی است.

بولدن در نشستی در مقر ناسا در واشنگتن اظهار کرد: ما اکنون از هر زمان دیگر در تاریخچه ناسا به ارسال انسان به مریخ نزدیکتریم. رئیس ناسا افزود: ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم تا بتوانیم بشر را به مریخ بفرستیم. برخی از این کارها شامل ساخت کپسول فضایی اوریون، سیستم پرتاب فضایی(SLS) و ابر موشک برای کمک به فضانوردان به مقصدهای عمیق فضایی است. فضاپیمای اوریون و SLS برای اولین بار در یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین، در سال 2018 برای پرواز با یکدیگر برنامه‌ریزی شده‌اند.

تصویری از چارلز بولدون رئیس ناسا
تصویری از چارلز بولدن رئیس ناسا

داوا نیومن، معاون مدیر ناسا با بیان اینکه فضانوردان به تازگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی کاهو پرورش داده و خورده‌اند، از آن به عنوان بخشی از یک آزمایش طراحی شده برای درک بهتر از تولید محصولات غذایی دور از زمین اشاره کرد. علاوه بر آن، دو فضانورد حاضر در ایستگاه مدارگرد شامل اسکات کلی و مایکل کورنینکو در نیمه راه یک ماموریت یکساله ناشناخته هستند که اثرات روانی و فیزیولوژیکی پروازهای طولانی‌مدت فضایی را توصیف می‌کند. چنین کاری باید برنامه‌ای برای ماموریت سرنشین‌دار سیاره سرخ که می‌تواند فضانوردان را از زمین برای 500 روز یا بیشتر دور کند، ارائه دهد.

نیومن همچنین خاطرنشان کرد که ابزار (MOXIE) یکی از هفت ابزار علمی است که مریخ‌نورد بعدی ناسا در سال 2020 آن را به سمت سیاره سرخ حمل خواهد کرد. ابزار MOXIE، دی‌اکسیدکربن را از لایه نازک جو مریخ می‌گیرد و آن را به اکسیژن خالص و مونواکسیدکربن تبدیل می‌کند. این فناوری می‌تواند مهاجران را بر روی سیاره سرخ زنده نگه داشته و به آنها کمک کند تا بتوانند تا زمان بازگشت به خانه دوام بیاورند. اکسیژن می‌تواند به عنوان یک اکسید‌کننده قوی به سوخت موشکی کمک کند.

ماموریت سرنشین‌دار به مریخ از همیشه به واقعیت نزدیکتر می‌شود

نیومن گفت: ما در حال بوجود آوردن اکسیژن در سیاره‌های دیگر هستیم، این اولین باری‌ است که در سیاره‌های دیگر اکسیژن ساخته می‌شود. چنین کاری درخدمت یک هدف حماسی و به یاد ماندنی انجام می‌شود. بولدن گفت: قدم نهادن بر مریخ شاید جذابترین کاری باشد که بشر تا کنون انجام داده است. وی افزود: ما برای رفتن به مریخ کاندید شده‌ایم، فرستادن بشر به مریخ برای حداقل 40 سال، با اولین پیشروها آغاز خواهد شد. من هیچ شکی ندارم که ما می‌توانیم هر آنچه را که در نظر داریم انجام دهیم.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space