بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد در پرواز آخر هلیکوپتر مریخی نبوغ، تیغه‌های روتور آن آسیب دیده و این کاوشگر دیگر قادر به پرواز نیست.

e PIA Ingenuity Spots the Shadow of its Damaged Rotor Blade
تیغه شکسته هلیکوپتر نبوغ

به گزارش بیگ بنگ، ناسا ثابت کرد که پرواز کنترل شده در دنیایی مثل مریخ نیز امکان‌پذیر است، همانطور که برادران رایت ثابت کردند که این امکان در زمین وجود دارد.

در ابتدا قرار بود نبوغ فقط یک ماه فعالیت داشته باشد و ۵ پرواز آزمایشی انجام دهد، اما این هلیکوپتر کوچک ۷۲ پرواز انجام داد و‌ ۳ سال فعال بود. براساس گزارش پرواز ماموریت، نبوغ بیش از ۱۲۸ دقیقه در آسمان باقی مانده و در طول ۷۲ پرواز خود بر فراز مریخ، در مجموع ۱۷/۷ کیلومتر را طی کرده است.

Ingenuity Mars Helicopter

نبوغ در آوریل ۲۰۲۱ میلادی به همراه کاوشگر استقامت به مریخ رسید و در توانست آسمان این سیاره پرواز کند. هلیکوپتر کوچک ناسا نخستین ابزاری بود که در یک سیاره دیگر پرواز می‌کرد. هدف اصلی این برنامه بسیار ساده بود. قرار بود نبوغ امکان ساخت هلیکوپتری که بتواند در شرایط مریخ پرواز کند را نشان دهد اما ابزار کوچک ناسا بیش از هزار روز مریخی فعال ماند و در ۴۸ منطقه هوایی مختلف پرواز کرد.

در پرواز آخر متاسفانه ارتباط بین نبوغ و مریخ‌نورد استقامت از بین رفت و نبوغ با شدت فرود آمد. دلایل این رویداد همچنان تحت بررسی است اما تصاویر حاکی از آن است که تیغه‌های پروانه هلیکوپتر آسیب دیده‌اند.