بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از داده‌های ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) یک سیارۀ مشتری داغ ِ فراخورشیدی کشف کرد که به دور ستارۀ نوع F بنام HD 2685 می‌چرخد.

image e HD b
تصویر هنری از سیارۀ مشتری داغِ HD 2685b

این سیاره فراخورشیدیِ تازه‌ کشف‌ شده، که HD 2685b نامگذاری شده، حدود 646 سال نوری با زمین فاصله دارد. این جهانِ بیگانه تقریباً 1.44 برابر بزرگتر از مشتری و 1.2 برابر سنگین‌تر از مشتری است. این سیاره هر 4.13 روز یک بار و با فاصلة 0.06 واحد نجومی، به دور ستارۀ خود، می‌چرخد. “ماتیاس جونز” اخترشناسِ سازمان فضایی اروپا و همکارانش، گفتند: «این منظومه نمونه معمولی‌ای از مشتری داغِ متورم در مدارِ دایره‌ای است.»

image e HD
در مرکز این عکس ستارۀ HD 2685 را مشاهده می کنید.

ستارۀ مادری که TIC 267263253 و TOI 135 هم نام دارد، 1.3 میلیارد ساله است و نسبتاً داغ می‌باشد (تقریباً 6530 درجه سلسیوس). دکتر جونز و همکارانش برآورد کردند که دمای این سیارۀ فراخورشیدی تقریباً 1800 درجه سلسیوس، است. آنها گفتند: «با توجه به میزان بصری ظاهری ستاره میزبان، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های شناخته‌شده است که میزبان یک مشتری داغ می‌باشد و نمونۀ خوبی از منظومه‌های آینده‌ای است که در طول مأموریت اصلی دو سالۀ تس کشف خواهد شد. این منظومه همچنین هدفی عالی برای توصیف جوّیِ فضا و سطح سیاره است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.