بیگ بنگ: بتازگی تلسکوپ فضایی تس(TESS) متعلق به ناسا با گسترش دامنه جستجو، مامور یافتن حیات فرازمینی و بیگانگان شد.

assets.newatlas.comبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده برای یافتن فرازمینی‌ها آغاز شده است. محققان پروژه “Breakthrough Listen” که با حمایت استیون هاوکینگ فقید و یوری میلنر از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته، اعلام کردند دانشمندان ماموریت ماهواره “تس” ناسا آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در کنار هم در حال کار بر روی این پروژه و جستجوی زندگی هوشمندانه فرازمینی هستند.

ماموریت سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) در آوریل ۲۰۱۸ بعنوان جانشین تلسکوپ فضایی “کپلر” مجهز به دوربین‌های کم نویز برای مطالعه سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب شد. این کار با نظارت بر ستارگان انجام می‌شود که ممکن است نشانگر سیارات یا اجرام دیگری باشد که از جلوی آنها عبور می‌کند. در حالت ایده‌آل، برخی از این کشف‌ها منجر به یافتن سیارات قابل سکونت خواهد شد که می‌توانند میزبان نوعی از حیات در خود باشند و تعداد کمی از آنها شبیه زمین خودمان هستند.

در عین حال پروژه “Breakthrough Listen”با استفاده از رصدخانه‌های برتر جهان برای شناسایی سیگنال‌های رادیویی متصاعد شده از ۱۰۰ هزار ستاره نزدیک ما که می‌توانند نشانی از حیات هوشمند داشته باشند، به کمک “تس” می‌آید. به عبارت دیگر، این دو پروژه دارای منافع مشترک هستند.

این همکاری جدید، ۱۰۰۰ مورد جدید به فهرست هدف‌های پروژه “BL” که قبلاً توسط تس شناسایی شده، اضافه کرده است. این دو پروژه همچنین برای بهره‌گیری از مهارت تس در هم‌ترازی سیارات به منظور تصحیح استراتژی‌های جستجوی BL تلاش خواهند کرد و BL داده‌های تس را برای کاهش تجزیه و تحلیل نورهای عجیب و غریب و نامنظم به کار خواهد بست.

image e TESSوقتی سیاره‌ای از مقابل یک ستاره دوردست عبور می‌کند، موجب توقف موقت تابش یا کم‌نور شدن تابش آن ستاره می‌شود. امروزه این روش موسوم به “گذر” روش اصلی کشف سیاره‌های فراخورشیدی است. دکتر “اندرو سیمیون” رهبر تیم علمی BL می‌گوید: مشاهدات نشان می‌دهد که ذرات گرد و غبار در مدار اطراف ستاره نیز می‌توانند عامل کاهش نور باشند، اما مطالعات روی ناهنجاری‌هایی از این دست باعث افزایش دانش ما درباره اخترفیزیک و همچنین ایجاد یک شبکه وسیع‌تر از اطلاعات می‌شود.

محققان همچنین روی داده‌های رصد شده از امکانات پروژه BL مانند تلسکوپ “گرین بانک” و تلسکوپ “پارکس” به همراه سایر رصدخانه‌ها در سراسر جهان کار می‌کنند. محققان می‌گویند: آغاز قدرتمندترین جستجوی جهانی برای یافتن حیات بیگانه در جهان با شریک شدن تیم‌های تحقیقاتی BL و تس هیجان‌انگیز است. ما مشتاقانه با هم همکاری می‌کنیم و سعی می‌کنیم به یکی از جدی‌ترین سؤالات مربوط به جایگاه ما در جهان هستی پاسخ دهیم که آیا ما در این جهان پهناور تنها هستیم؟

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران که به اختصار “تس” نامیده می‌شود، یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است که ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا پرتاب شد. هدف تس جستجوی سیاره‌های فراخورشیدیِ بیشتر در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش مأموریت کپلر با استفاده از روش گذر است که در کهکشان‌های دیگر به‌ ویژه در مدار ستاره‌های پر نور اطراف خودشان در فاصله‌ای که امکان حیات در آن وجود داشته باشد، قرار دارند.

در مقایسه با بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی که تاکنون پیدا شده، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود. هدف مأموریت تس در مرحله نخست تمرکز بر درخشان‌ترین ستارگان نزدیک به زمین برای بررسی آثار گذر سیاره‌های فراخورشیدی در پیرامون آنها در طول دو سال است. پروژه تس از مجموعه‌ای از دوربین‌های گسترده برای انجام یک بررسی همه‌جانبه استفاده می‌کند. با استفاده از تس ممکن است توده، اندازه، تراکم و مدار یک گروه بزرگ از سیارات کوچک، از جمله نمونه‌ای از دنیای سنگی در مناطق قابل سکونت ستارگان میزبان، مطالعه شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. در روش گذر که دانشمندا برای پیدا کردن سیاره ها استفاده می کنند
    اینطور نیست که باید زمین. سیاره فراخورشیدی و ستارش تو یه خط باشن ؟
    و این که سیاره در هر سال فقط یه بار تو موقعیت مناسب قرار میگیره که بشه از زمین رصدش کرد
    پس با این وضع وقتی ستاره ای رصد میشه بیشتر سیاره ها از دیدمون پنهان میمونن درسته؟