بیگ بنگ: محققان برنامه اکتشاف ماه چین اعلام کردند: ماه‌نورد «یوتو-۲» چین در آستانه بیدار شدن است تا جست و جوی خود را بر سطح کره ماه ادامه دهد.

qPWgJCQLhEKrkodjZGvVZ
عکسی از ماه‌نورد یوتو-2

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، ماه‌نورد یوتو-۲ در ماموریت «چانگ‌ای-۴» به فضا ارسال شد و در ژانویه سال ۲۰۱۹ بر روی نیمه‌ پنهان ماه فرود آمد. فضاپیمای خورشیدی و ماه‌نورد چین در روز ۱۹ آوریل به وقت پکن پس از غروب خورشید خاموش شدند. این ٢ فضاپیما در برابر هوای سرد منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد محافظت می‌شوند. فضاپیما و ماه‌نورد یوتو-۲ در اوایل ماه می با طلوع آفتاب بر فراز دهانه Von Kármán دوباره روشن می‌شوند. نحوۀ فرود این کاوشگرها در نیمه پنهان ماه را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

GettyImages sized.
فضاپیمای چانگ‌ای-۴ که ماه‌نورد یوتو-2 را در ماه نشاند

یوتو-۲ در حال حرکت به سمت شمال غرب ماه بود که به دهانه‌ فون کارمان رسید، این ماه‌نورد در مجموع ۷۰۸.۹ متر را پیموده است و به وسیله‌ دوربین‌های پانورامای خود، رادارهای نفوذ کننده به ماه و طیف‌سنج، اطلاعات زیادی جمع‌آوری کرده است. یوتو ۲ پس از فعال‌‌سازی مجدد در ماه مه سفر خود را به سمت شمال‌ شرقی ادامه خواهد داد محلی که محققان امیدوارند در آن سنگ‌‌های بازالتی کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه سطح ماه به دست آورند. نحوۀ ورود ماه‌نورد چینی در سطح ماه را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

The location of ChangE landing site and the track of Yutu rover a The farside of
موقعیت ماه‌نورد چینی در نیمه پنهان ماه

کاوشگر چانگ‌ای ۴ چین همراه با ماه‌نورد «یوتو-۲» سوم ژانویه سال ۲۰۱۹ بر محدوده قطب جنوب و در سمت تاریک کره ماه فرود آمدند و به این ترتیب نخستین کاوشگر مصنوعی ساخته دست انسان بر سمت پنهان ماه فرود آمد.

نمایی از سوی ماه

سمت پنهان ماه، نیمکره‌ای از ماه است که به طور دائمی از کره زمین روی گردان است. دوره تناوب چرخش ماه به دور زمین و به دور خودش، هر 27.3 روز است و این پدیده که به نام چرخش همزمان شناخته می شود، همان دلیلی است که باعث می‌شود همیشه یک طرف ماه به سمت ِ زمین باشد. در واقع هیچ سمت ماه دائما تاریک و یا روشن نیست، همانطور که ماه به دور زمین می‌گردد، آنسوی دیگرش در زمان‌های مختلف در معرض تابش خورشید و یا در تاریکی قرار می‌گیرد.

china plant
جوانه زدن بذر پنبه در ماه

این ماموریت خدمات زیادی به علوم و تحقیقات فضا کرد. بذر گیاه پنبه که توسط فضاپیمای چانگ‌ای ۴ به کره ماه منتقل شده بود در سطح این سیاره جوانه زد و رکورد رشد اولین گیاه در سطح ماه را به نام چین ثبت کرد. وظایف علمی مأموریت چانگ‌ای ۴ شامل انجام مشاهدات نجومی رادیویی با فرکانس پایین، بررسی زمین ماه و اشکال زمین این قمر، کشف ترکیب مواد معدنی و ساختار کم عمق سطح ماه و اندازه‌گیری تابش پرتوی نوترون و اتم‌های خنثی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.