بیگ بنگ: مایکل کالینز یکی از سه فضانورد ماموریت آپولو ۱۱ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. در این ماموریت کالینز در مدار ماه درون مدارگرد قمری ماند، اما دو فضانورد همراهش نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با سطح‌نشین عقاب روی ماه فرود آمدند.

image“مایکل کالینز” فضانورد ایتالیایی متولد ۳۱ اکتبر ۱۹۳۰ در رم است که در جوانی جذب نیروی هوایی ارتش ایالات متحده شد و در سن ۳۸ سالگی برای مأموریت آپولو ۱۱ انتخاب شد.

کالینز در ماموریت آپولو ۱۱ در مدار ماه ماند، در حالی‌که هیچ‌گونه تماسی با سیاره خانه خود نداشت و در حال سفر به پشت ماه بود، افکار خود را در حین این تجربه مرور می‌کرد: «من حالا تنهایم، واقعاً تنها، و حقیقتا از هرگونه زندگی که تاکنون می‌شناختم دورافتاده‌ام. من اینم. اگر بخواهم بشمارم، تعداد سه میلیارد نفر بعلاوه دونفری خواهد بود که آن‌طرف ماه هستند و یک نفر که فقط خدا می‌داند در این سمت ماه تنها مانده است.»

cdecaabbebde
عکسی که مایکل کالینز از سه میلیارد + دو نفر گرفته است. در آن زمان سه میلیارد درون کره زمین بودند و دو نفر از فضانوردان درون ماه‌نشین عقاب.

کالینز در جایی گفته: «من یک قلمرو کوچک و زیبا داشتم. همه‌ی آن مال من بود. من امپراطور و کاپیتان آن بودم و این کاملا راحت بود. من حتی قهوه‌ی گرم هم داشتم.»

وقتی از او پرسیدند که در زمان فرود آمدن آرمسترانگ و آلدرین بر روی سطح ماه، به چه چیزی فکر می‌کرده است، او با طعنه جواب داد: «تنها سعی کردم به خودم یادآوری کنم که هر جزء سازنده در این سفینه توسط فردی فراهم‌شده بود که خواسته بود از ارزان‌ترین چیزها استفاده کند و چه خوش‌شانس هستم که تا بازگشت آن‌ها، جان سالم به در برده‌ام!» کالینز در مصاحبه‌ای با ناسا در سال ۲۰۰۹ گفت: «روی سنگ قبر من بنویسید: خوش‌شانس.»

s largeدر بیانیه خانوادگی “کالینز” به مناسبت درگذشت این فضانورد برجسته آمده: با تاسف اعلام می‌کنیم که پدر و پدربزرگ عزیزمان امروز پس از نبردی شجاعانه با سرطان درگذشت. او روزهای آخر خود را با آرامش و در کنار خانواده گذراند. او همیشه با خشوع و فروتنی با چالش‌های زندگی روبرو شد و این، آخرین چالش او بود. ما آرزوی او را که بزرگداشت و نه عزاداری بود، ارج خواهیم نهاد. لطفاً با یادآوری ذکاوت سرشار او، عزم و چشم انداز خردمندانه او با ما همراهی کنید.

تعداد کمی از انسان‌ها می‌توانند ادعا کنند که به اندازه “کالینز” برای تمدن مدرن جهان کار کرده‌اند. اکنون در حالی که تلاش‌های مشترک ناسا، “اسپیس‌ایکس”، “بلو اوریجین”، آژانس فضایی اروپا و بسیاری دیگر برای بازگشت به ماه و رسیدن به مریخ و فراتر از آن در حال انجام است، دقیقاً مثل “کالینز”، بسیاری از فضانوردان شجاع به دنبال تحقق این امر هستند و کاوش بشر در فضا بیش از هر زمان دیگری به مرز نهایی خود رسیده است.

“استیو جورچیک” مدیر ناسا در یک بیانیه رسمی در مورد درگذشت “کالینز” گفت: امروز، “مایکل کالینز” یک پیشگام واقعی و مدافع مادام العمر خود را برای کاوش در فضا از دست دادیم. برخی او را به عنوان خلبان ماژول فرماندهی “آپولو 11” تنهاترین مرد تاریخ می‌نامیدند. در حالی که همکارانش برای اولین بار روی کره ماه قدم می‌زدند ، وی به ملت ما کمک کرد تا به یک نقطه عطف تعیین کننده برسد. او همچنین در برنامه “جمینی” و به عنوان خلبان نیروی هوایی خدمت کرد.

یاد و نامش گرامی 🙏🏻🌹🖤

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه