بیگ بنگ: مریخ مکان عجیبی است و انسان‌هایی که در آنجا به دنیا بیاید قطعاً متفاوت به نظر می‌رسند. به گفته‌ی یک زیست‌شناس تکاملی، نوزادانی که در سیاره سرخ به دنیا می‌آیند، ظاهر، عملکرد و رفتار بسیار متفاوتی با زمینی‌ها خواهند داشت – و همه‌ی این تفاوت‌ها در طی چند نسل اتفاق خواهد افتاد.

mars

به گزارش بیگ بنگ، کارآفرینان فناوری مانند “ایلان ماسک” یا “جف بیزوس” دوست دارند آینده‌ی گونه‌ی ما را به عنوان گونه‌ای چند سیاره‌ای ببینند. و اگر منصف باشیم، آنها در واقع کمک‌های مهمی برای تبدیل این چشم‌انداز به واقعیت می‌کنند. اما در حالی که تمرکز زیادی روی فناوری‌هایی که می‌توانند ما را به مکان‌هایی مانند مریخ ببرد وجود دارد، به نظر می‌رسد که در مورد اتفاقی که پس از رسیدن به آنجا اتفاق می‌افتد، چندان فکر نمی‌شود.

مریخ شبیه‌ترین سیاره به زمین در منظومه‌شمسی است، بنابراین منطقی است که آن را به اولین هدف برای یک کلونی خارج از زمین تبدیل کنیم. مریخ مانند زمین دارای یک جفت کلاهک یخی قطبی است. قطب شمال مریخ از یک ورق آب یخی به ضخامت 3 کیلومتر تشکیل شده است. این ورق در قطب مخالف حتی ضخیم‌تر است و بیشتر از یخ دی اکسید کربن ساخته شده است.

همچنین تفاوت‌های مهمی بین این دو جهان وجود دارد. مریخ از سیارۀ ما کوچک‌تر است، با قطر تقریباً 6758 کیلومتر و اتمسفر آن عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است – 95٪ از جو را تشکیل می‌دهد. دمای مریخ به طور مرتب به منفی 125 درجه سانتیگراد می‌رسد و زندگی در سطح آن را عملاً غیرممکن می‌سازد.

مریخ در گذشته فعالیت‌های آتشفشانی داشت (مریخ منزلگاه بزرگ‌ترین آتشفشان‌ها در هر سیاره‌ای در منظومه‌شمسی است)، یعنی زمانی که تصور می‌شود آب در فاز مایع آن بسیار فراوان بوده است. علاوه بر این، مریخ دارای اتمسفر ضخیم و میدان مغناطیسی بود که می‌توانست از سطح سرد در برابر سطوح خطرناک تشعشع محافظت کند. اما در حال حاضر همۀ آنها را از دست داده است.

mars greenhouse mn

مریخی‌های خردمند

هر انسانی که در مریخ ساکن می‌شود باید در یک زیستگاه نسبتاً کوچک محبوس گردد، زیرا در معرض تشعشعات بسیار بالا و شرایط زندگی دشوارتر از زمین قرار دارد. با گذشت زمان، انتخاب طبیعی ویژگی‌های خاصی را بر ساکنان مریخ تقویت می‌کند که به طور قابل توجهی انسان‌های متولد شده در سیاره سرخ را از زمینی‌ها متمایز می‌نماید. به گفته‌ی “اسکات سولومون” استاد زیست‌شناسی تکاملی دانشگاه رایس، این اتفاق می‌تواند در طی چند نسل رخ دهد.

“سولومون” گفت: «تکامل سریع‌تر یا آهسته‌تر است، و این به مزیت یک جهش خاص بستگی دارد. اگر یک جهش برای افرادی که در مریخ زندگی می‌کنند ظاهر شود و مزیت بقای 50 درصدی به آنها بدهد، این یک مزیت بزرگ است، درست است؟ و این بدان معناست که آن افراد این ژن‌ها را با سرعتی بسیار بالاتر منتقل می‌کنند.»

“سولومون” انتظار دارد که مریخی‌ها ویژگی‌های زیر را ایجاد کنند:

استخوان‌های متراکم‌تر و شکننده‌تر به دلیل گرانش ضعیف‌تر مریخ، که فقط یک سوم گرانش زمین است.

نزدیک‌بینی، زیرا مردم مجبور نیستند تا آن مسافتی که روی زمین می‌بینند، ببینند. “سولومون” به مطالعاتی اشاره می‌کند که در مورد غارماهی‌هایی که در گودال‌های عمیق زندگی می‌کنند و در تاریکی مطلق کور شده‌اند و کودکانی که زمان بیشتری را در داخل خانه سپری می‌کنند و همین امر احتمال نزدیک‌بین شدن آنها را بسیار بالا می‌برد.

تغییر رنگ پوست در پاسخ به سطوح بالای تابش. روی زمین، پوست انسان حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است که از ما در برابر اشعه‌ی فرابنفش محافظت می‌کند. افرادی که ملانین بیشتری در پوست خود دارند، رنگ پوست تیره‌تری دارند. برای مبارزه با تشعشعات، مریخی‌ها ممکن است نوع کاملاً جدیدی از رنگدانه ایجاد کنند، بنابراین تصور کردنِ مریخی‌ها با یک رنگ پوست ناشناخته که هنوز وجود ندارد، چندان دور از ذهن نیست.

افزایش دریافت اکسیژن. مهاجران مریخی باید یاد بگیرند که از اکسیژن به طور کارآمدتر استفاده کنند و شاید ویژگی‌هایی مشابه با انسان‌هایی داشته باشند که در فلات تبت زندگی می‌کنند، جایی که اکسیژن 40 درصد کمتر از سطح دریا است. برای مقابله، تبتی‌ها مویرگ‌های متراکم‌تری دارند که باعث می‌شود گردش خون بهتر عمل می‌کند و متابولیسم تغییر یافته‌ای دارند که میزان سوزاندن چربی بدن را محدود می‌کند و در عین حال مصرف گلوکز را به حداکثر می‌رساند.

سیستم ایمنی ضعیف – یا فاقد سیستم ایمنی. “سولومون” فکر می‌کند که محیط استریل مریخ می‌تواند سیستم ایمنی را از بین ببرد. با نداشتن سیستم ایمنی، مریخی‌ها باید از زمینی‌های حامل میکروب دور باشند، یعنی این دو جمعیت باید از اختلاط خودداری کنند. این امر به این معناست که در نقطه‌ای، دیگر سفری بین این دو سیاره وجود نخواهد داشت – و مطمئناً دیگر رابطۀ جنسی بین آنها شکل نخواهد گرفت. بدون هیچگونه جریان ژنی، با گذشت زمان این دو جمعیت آنقدر از هم جدا می‌شوند که گونه‌زایی اجتناب‌ناپذیر خواهد شد و هومو مارتینوس(مریخی‌های خردمند) پدید می‌آیند.

با تشعشعاتی که جهش‌های ژنتیکی را افزایش می‌دهد، این تغییرات می‌تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. اما با ابزاری مصنوعی مثل ویرایش ژن کریسپر کَس۹ –  CRISPR/Cas9 نیز امکان‌پذیر است.

به گفته‌ی “سولومون” کلونی ایده‌آل انسان باید حدود 100 هزار نفر از گوشه‌ و کنار سیاره باشد، به‌ویژه آنهایی که از آفریقا از نظر ژنتیکی متنوع‌ترین نژاد هستند. این به منظور اطمینان از تنوع ژنتیکی سالم است. برخی امیدوارند که ما روزی مریخ را به زمین تبدیل کنیم تا زمین دوم ما باشد. اما اگر چنین اقدام بلندپروازانه‌ای امکان‌پذیر بود، هنوز قرن‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شود. همینطور زمان زیادی برای پرورش مهاجران مریخی برای دور شدنِ آسوده از بشریت لازم است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: zmescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. مرگ باید باشه. چون زندگی جاودانی در جهانی که پر از ظلم و فساد هست تحملش خیلی سخته. مرگ باید باشه تا افکار پوسیده نسل قدیم جای خودشون رو به افکار تازه نسل بعدی بدن. اگه راهی برای جاودانه شدن پیدا بشه مطمئن باش اول از همه ظالمان و دیکتاتورها عمر جاودانه پیدا می‌کنند.

  2. این که متولدین مریخ سیستم ایمنی ندارن میتونه نقض بشه. متولدین مریخ میتونن از واکسن هایی که ما روی زمین میزنیم بزنن تا سیستم ایمنی شون مثل زمینی ها شکل بگیره.

  3. کم این کشور و اون کشور به هم می پرن ، همون مونده که آدمهای زمین با آدمهای سیاره دیگه به هم حمله کنن

  4. انسانی که بعد از مهاجرت به یه کشوره بهتر تا پایان عمرش غمگینه و از غربت ناراضیه چطور میخواد روی مریخ ساکن بشه حتی اگر برن اونجا به دلیل طبع خیلی گرمو خشک مریخ گرفتاره بیماریهای جسمیو روانیه خاصی میشن که نمیگذاره اونجا بمونن

  5. منکر پیشرفت علم و گستره نامحدود علم و دانش و …نیستیم

    اما این افراد اگه واقعا ادعاشون میشه دستگاهی یا قرصی استفاده کنن که از مرگ حتمی جلوگیری کنه

    ما که ادعایی نداریم
    اما اینا که ادعا دادند اول رو زمین قدرتشونو نشون بدن بعد برن به فکر اون طرف منظومه باشن

    پولای پروژه مریخو اصلا خرج کودکان کار و کارتون خوابای همون آمریکا بکنن….

    1. چه ربطی داشت دوست من؟ ینی تا وقتی دانشمندان نتونن جلوی مرگ رو بگیرن پس مریخ رفتن هم ممکن نیست؟ ایلان ماسک میخواد پولشو خرج اهدافش بکنه مشکلش چیه؟ الزاما باید بیاد همشو بده به فقرا؟ شما هم میای اهدافتو بزاری کنار و بودجه و سرمایتو ببخشی به فقرا؟ اگه هر پروژه علمی قرار بود منحل بشه و پولش به خیریه اهدا بشه که الان هممون بجای ماشین با الاغ اینور اونور میرفتیم دوست عزیز..

    2. داداش تو آمریکا کارتن خواب و کودک کار نداریم. اون کارتن خوابایی که تو آمریکاست با اختیار خودشون کارتن خواب شدن. بعضیا دوست ندارن کار کنن و خودشون کارتن خوابی رو ترجیح میدن حتی آمریکا حاضره بهشون خونه و ماشین و کار بده که زندگی کنن ولی چون دوست ندارن کار کنن قبول نمیکنن.
      خط فقر تو امریکا زیر 3 درصده داداش
      اگه تو مردی بجای امریکا برو کودک کار کشور خودتو نجات بده که خط فقر تو کشور ما بالای 70 درصده
      ظاهرا اونی که ادعایی نداره امریکاست اینجا تو داری ادعای دلسوزی کودک کار امریکایی ها میکنی
      فقر زیر 3 درصد امریکا رو میبینی ولی فقر بالای 70 درصد کشور خودتو نمیبینی ولی ادعای دلسوزی کودک کار امریکایی ها رو داری

    3. خب بعدش کسی دیگه نمرد با افزایش جمعیت چکار کنن؟ جگر انسانهای قدیم باید برای انسانهای جدید جا باز کنن