بیگ بنگ: طبق اعلام ناسا، مریخ‌نورد “کنجکاوی” شواهدی از متان در مریخ کشف کرده که منبع انتشار آن بسیار به این کاوشگر نزدیک است. برخی محققان معتقدند وجود متان می‌تواند نشانه‌هایی از حیات در این سیاره باشد.

PIA.widthبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا( شش مکان را با جوشش متان در این سیاره شناسایی کرده‌اند که یکی از آنها در فاصله چند کیلومتری جهت غرب-جنوب غربی مریخ‌نورد “کنجکاوی” قرار دارد. در حالت ایده‌آل این مریخ‌نورد می‌تواند میزان انتشار این گازها را بررسی کرده و ماهیت واقعی آنها را تعیین کند.

“کنجکاوی” از زمان فرود در سیارۀ مریخ در سال ۲۰۱۲ شش نقطه جوشش متان را کشف کرده است، اما دانشمندان تاکنون موفق به یافتن منابع آنها نشده‌اند. ضمن اینکه “مدارگرد ردیابی گاز” متعلق به آژانس فضایی اروپا نیز نتوانسته است این گاز متان را در سطوح جوی ردیابی کند.

تیم دانشمندان با مدل‌سازی ذرات متان و ردیابی مسیرهای آنها بر اساس سرعت بادهای تاریخی، منابع آنها را محدود کرد. مریخ‌نورد “کنجکاوی” ناسا در هنگام بررسی سنگ‌های رسوبی غنی از خاک رس در اطراف محل فرود خود در “دهانه گیل”، یک دریاچه باستانی که هنگام برخورد یک سیارک به سیاره سرخ در حدود ۳.۶ میلیارد سال پیش ایجاد شده بوده، کشف کرد.

خاک رس نشانه‌ای مناسب برای اثبات حیات است، زیرا معمولاً بر اثر برخورد آب با مواد معدنی سنگی و پوسیده شدن ایجاد می‌شود. خاک رس همچنین یک ماده عالی برای ذخیره فسیل‌های میکروبی است. “جان گروتزینگر” استاد زمین‌شناسی در موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: این مکان‌ها مکان‌های بسیار خوبی برای جستجوی شواهدی از زندگی باستانی هستند و ما واقعاً هیجان‌زده‌ایم که این موضوع را کشف کرده‌ایم.

مأموریت کنجکاوی در مریخ از ۹ سال پیش آغاز شد و این مریخ‌نورد همچنان به مطالعه سیاره سرخ پرداخته و مدت زمان مأموریت اولیه دو ساله خود را مدت‌هاست که رد کرده است تا بتواند حیات باستانی مریخ را کشف کند. مریخ‌نورد جدید “استقامت” نیز هم اکنون در مریخ فعال است، این کاوشگر که در فوریه ۲۰۲۱ بر سطح مریخ نشست و وظیفه جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک برای بازگشت احتمالی به زمین را بر عهده دارد.

تحقیق و کشف انجام شده توسط “کنجکاوی” نه تنها نشان داده که چگونه آب و هوای مریخ تغییر کرده، بلکه به “استقامت” نیز کمک کرده تا تعیین کند که کدام نمونه‌های خاک را جمع‌آوری کند تا احتمال یافتن حیات در آنها افزایش یابد. از آنجا که تمام متان موجود در جو زمین از منابع بیولوژیکی ناشی می‌شود، دانشمندان با یافتن این گاز در مریخ بسیار هیجان زده شده‌اند.

از آنجا که این تحقیقات هنوز تحت بررسی همتا قرار نگرفته‌اند، بنابراین باید با احتیاط کامل نسبت به نتیجه‌گیری آن اقدام کرد. این احتمال نیز وجود دارد که این گاز منشاء غیر ارگانیک داشته باشد و این منابع جوشان متان به فعالیت سطح‌شناسی مرتبط با آب مایع در مریخ ارتباط داشته باشد. چرا که گزارش شده سیاره مریخ در اوایل عمر خود مقادیر زیادی آب داشته است و حتی اگر در این منابع، آب فعال وجود نداشته نباشد، یک مطالعه از نزدیک می‌تواند تاریخ مریخ را عیان کند. محققان یافته‌های خود را در مجله Science منتشر کرده‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: engadget.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. داش اسی به خودت فیشار نیار اگه ناراحتی اخبتر مفت هست تو تلوزیون گوش بدی توش از کنجکاوی اینا نمیگن

  2. اینها از چی حرف میزنند. فکر ما شده قیمت تخم مرغ ونون و مرغ و پیدا نشدن روغن ارزون.شما از مریخ و کنجکاوی حرف میزنید.سهام عدالتی که شده قصه غذا و بوی غذا است.مردمیبینند نامرئی است.جالت خوب چیزی است.مردم از صبح بخاطر شب گشنه نخوابند میدون.بعد این خبرها یعنی چی برای مردمی که آسایش وشکم سیر ندارند.