بیگ بنگ: ستاره ­شناسان دانشگاه کیل در انگلستان وجود اتمسفر در اطراف سیاره Gj 1132b را تایید کردند. این سیاره بزرگ­تر از زمین بوده و به دور یک ستاره کوتولۀ سرخ در فاصله 39 سال نوری از زمین، گردش می­ کند.

تصویر هنری از سیارۀ Gj 1132b در مقابل ستاره اش

به گزارش بیگ بنگ، محققان جو این سیاره را با بررسی تغییرات نامحسوس در نور ستاره کوتوله سرخ اندازه ­گیری کردند. ستاره ش­ناسان نیز داده­ ها و عکس­ های جمع ­آوری ­شده توسط تلسکوپی در جنوب اروپا را مورد مطالعه قرار دادند. یکی از محققان بنام “جان ساوث­ورث” گفت: « با اینکه این کشف به معنی یافتن حیات بیگانه نمی­ باشد، اما قدمی بزرگ در این راه محسوب می­ شود. کشف اتمسفر در اطراف سیاره­ ای مشابه زمین و بزرگتر از آن، رصد اولین اتمسفر در تاریخ علم می­ باشد.»

تا به امروز دانشمندان فقط موفق به کشف اتمسفر در اطراف سیاره­ های غول­ پیکر گازی دوردست شده ­اند. با این وجود اخترشناسان نمی­ توانند عناصر تشکیل­ دهندۀ اتمسفر ِ این سیاره را تشخیص بدهند، اما حدس آنها بر این است که احتمالا اتمسفری مشابه ِ زمین داشته باشد. ساوث­ورث ادامه داد: « ما اتمسفرهای محتمل برای این سیاره را شبیه­ سازی کردیم و دریافتیم که مقادیر زیادی از آب و/یا متان در این اتمسفر وجود دارد. این سیاره به مراتب از زمین داغ ­تر و بزرگتر می­باشد، بنابراین یکی از احتمالات این است که ما با یک “دنیای آبی” با اتمسفری از بخار داغ، مواجه هستیم.»

تصویر مقایسه ای از اندازۀ سیاره Gj 1132b در برابر زمین

ستاره میزبان این سیاره یعنی Gliese 1132، ستاره ­ای با حجم پایین است و در طبقه ­بندی متداول از ستارگان قرار می­ گیرد که به میزبانان سیارات مشابه زمین معروفند. ستاره ­های با جرم پایین اغلب فعالیت الکترومغناطیسی شدیدی همراه با شعله­­ ها و تشعشعات دارند که باعث می ­شود، اتمسفر موجود در اطراف سیاره­ های در این منظومه از بین برود. این کشف بیان می ­کند که سیاره ­های مشابه زمین قادر به حفظ اتمسفر خود در منظومه­ های کوتوله سرخی می­ باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش که در مجله Astronomical  منتشر شده، بیان می­ کند که شرایط مناسب برای حفظ حیات و زندگی در سیاره ­های دیگر بیشتر از آنچه که گمان می­ رفت، وجود دارد.