بیگ بنگ: امواج گرانشی می توانند مانند امواج صوتی قبل از زلزله منتشر شوند. اما منابع لرزش ها در فضا رویداد های پر انرژی مانند ابرنواختر ها(انفجار ستارگان)سیستم های دوتایی ستاره های نوترونی یا ادغام سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی هستند. در حالی که دانشمندان برای مدت زیادی از وجود امواج گرانشی اطلاع داشتند، هرگز مشاهده مستقیم نداشتند اما تلاش کردند تا این آزمایشات را هم بر روی زمین و فضا انجام دهند.

در این تصویر خوشه ی کهکشانی باز M35 و NGC 2158،  M35 را مشاهده می کنید.
در این تصویر خوشه ی کهکشانی باز M35، NGC 2158، M35 را مشاهده می کنید.

دانشمندان نشان دادند که این امواج گرانشی نامرئی ریز موج های در تار و پود فضا – زمان هستند که در کائنات منتشر می شوند و با مشاهده ستاره ها می توان بر آنها آگاهی پیدا کرد. مدل جدید پیشنهاد می کند که ستاره ها زمانی که یک موج گرانشی انرژی را از یک موج روشن تر جذب می کند نوسان هایی در چند فرکانس ایجاد می کنند که این موضوع در نظریه نسبیت اینشتین در سال 1916 نادیده گرفته شده است. تشخیص امواج گرانشی به دلیل تعامل این امواج با ماده بسیار سخت است، اما دانشمندان مرکز هاروارد اسمیتسونین دانشگاه کلمبیا می گویند که امواج گرانشی بیش از آنکه قبلا تصور می شد می توانند روی ماده تاثیر داشته باشند.

تطبیق مدل جدید در ستاره های نوسان دار می گوید که فرکانس امواج گرانشی می تواند از آنها عبور کنند و بعدا تشدید شود و مقدار زیادی از انرژی امواج را جذب کند. این شبیه این است که اگر شما یک چشمه ی ارتعاشی در یک فرکانس مخصوص داشته باشید که به فرکانس های مشابه برخورد کند، نوسان را قوی تر می سازد، همان چیزی که در امواج گرانشی به کار می رود. اگر این ستاره ها یک ضربان بزرگ از انرژی را جذب کنند، می توانند بطور موقت پمپاژ انرژی را در حالت عادی تخلیه کنند که در این صورت یک روش جدید برای مشاهده غیر مستقیم امواج گرانشی فراهم می شود.

شما می توانید ستاره ها را بعنوان تارهای سنتور فرض کنید، همه آنها لرزشهایی با فرکانس ها متفاوت خواهند داشت. اگر دو سیاهچاله با یکدیگر ادغام شود، امواج گرانشی را در یک فرکانس خاص منتشر می کنند. شما فقط به یکی از تارهای سنتور در یک زمان ضربه می زنید. اما بخاطر پوسیدگی سیاهچاله ها آنها به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. بدین صورت فرکانس امواج گرانشی تغییر می کند، بنابراین احتمالا شما ستاره های بزرگ پر نوری را خواهید دید که در ابتدا نت های کوچکتر و کوچکتر دارند. همچنین این کار یک روش متفاوت غیر مستقیم برای مشاهده امواج گرانشی را ارائه کرده است از منظر تشخیص امواج گرانشی در زمین و فضا و زمانی که فرکانس ستاره از جلوی یک منبع انرژی مانند ادغام شدن دو سیاهچاله عبور می کند دچار کاهش شدت امواج گرانشی می شود، به مفهوم دیگر ستاره ها شامل خورشید خودمان می توانند از پس زمینه امواج گرانشی بگریزند.

منبع dailygalaxy