بیگ بنگ: سیستم ستاره‌ای دوتایی با سرعت دو میلیون کیلومتر بر ساعت در حال فرار از کهکشان راه شیری است و اخترشناسان هنوز نتوانسته‌اند دلیل این پدیده را کشف کنند.

052816_notebook_bizarre_feat-REVبراساس گزارش ساينس به نقل از همشهری، به نظر مي‌آيد سيستم ستاره‌اي دوتايي PB 3877 در فاصله ی حدود 18،000 سال نوری فاصله در صورت فلکی کما در تلاش است تا به تنهايي از قوانين جهان هستي سرپيچي كرده و با وجود نيروي قدرتمند گرانشي كهكشان راه‌شيري از مدار اين كهكشان خارج شود و اخترشناسان هنوز نمي‌دانند چرا. نكته جالب‌توجه‌تر اين است كه با چنين سرعتي، اين سيستم ستاره‌اي در واقع به شتاب فرار كيهاني رسيده و به درون فضاي ميان‌ كهكشاني پرتاب مي‌شود.

به گفته گروهي از فيزيك‌اخترشناسان دانشگاه ارلانگن-نورمبرگ در آلمان، درك كنوني بشر از فيزيك نمي‌تواند دليل فرار اين سيستم ستاره‌اي را در چنين وضعيتي توضيح دهد. معمولا زماني كه يك سيستم ستاره‌اي چنين رفتاري از خود نشان مي‌دهد، به اين دليل است كه به تازگي از كنار ابرسياهچاله كهكشان راه شيري عبور كرده‌ است و به واسطه شدت بالاي گرانش اين ابرسياهچاله، اجرام به خارج از كهكشان پرتاب مي‌شوند. اما اين توضيح در مورد سيستم PB 3877 صادق نيست زيرا مسير حركت آن با مسير مركز كهكشاني هم‌خواني ندارد. هنوز توضيح‌هاي قابل قبولي براي اين فرار بزرگ ارائه نشده‌ اما دانشمندان براين باورند كه اين رفتار عجيب مي‌تواند ناشي از برخورد كهكشان راه شيري با كهكشاني كوچكتر باشد.

اين به آن معني است كه احتمالا ستاره‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه در جهت‌هاي غيرعادي در حركتند. در عين‌حال، يك انفجار ستاره‌اي يا ابرنواختر نيز مي‌تواند باعث رانده شدن اين سيستم ستاره‌اي از كهكشان شده‌ باشد،‌ اگرچه احتمال واقعي بودن اين فرضيه نيز كم است زيرا در صورت وقوع چنين انفجاري، اين سيستم ستاره‌اي نابود شده‌ بود. از اين رو دانشمندان قصد دارند بررسي‌هاي خود را با استفاده از رصد‌هاي طيف‌سنجي با استفاده از رصد‌خانه كك دو در هاوايي ادامه دهند تا شايد به مرور زمان بتوانند پاسخي مناسب براي اين معما بيابند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencenews.org , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام من یک احتمال برای این نوع سیتم ستاره به ذهنم رسیده که شاید درست باشد زمانی یک ستاره از مرکز گرانش یک کهکشان خارج میشود که یک سیتم دو ستاره ای به دام گرانش یک سیاهچاله بیفتد ویکی از آنها توسط سیاهچاله بلعیده مشود . دومین ستاره با انرژی زیاد حاصل از چرخش به دور هم با سرعت زیاد ی از گرانش کهکشان خارج میش.د مثل یک قلاب سنگ که سنک را با انرژی زیادی پرتاب میکند واین اتفاق فقط برای یکی از ستارگان می افتد حال فرض کنیم در یک اتفاق نادر دو عدد از این سیستم دو ستاره ای به دام سیاهچاله افتاده و چهار ستاره دو عدد هم زمان انرژی فرار از کهکشان را بدست آورده اند و در مسیر فرار بر جاذبه یکدیگر اثر گذاشته و یک سیتم دو ستاره ای جدید را با این ویژگی غیر معمول به وجود آورده باشند با تشکر لطفا نظر بدهید با تشکر غلامرضا اسدی

    1. سلام
      دوست عزیز همچین عملی غیر ممکن است اگر حتی پای سیاه چاله ای هم در میان باشد خود سیاه چاله هم به درون دیسک راه شیری کشیده میشود و حتی یک سیاه چاله فوق پرجرم هم نمیتواند چنین نیرویی به یک ستاره بدهد تا از گرانش 200 ملیارد ستاره آزاد شود. اگر این گونه بود ستاره هر چقدر هم دور شود باز در جایی متوقف شده و به درون راه شیری سقوت میکند. و حتی انرژی تاریک هم نمیتواند این پدیده را توجیه کند زیرا نیروی تاریک در ابعاد بسیار بسیار بزرگ اثر دارد. حتی بزرگ تر از فاصله راه شیری تا اندرومدا.