بیگ بنگ: موشک بزرگ «استارشیپ» که برای پرتاب چند روز آینده آماده می‌شود، در ویدئوی جدید منتشر شده توسط «ایلان ماسک» ظاهر شده است.

jSwnyfJjBPmoraCQXXL

“ایلان ماسک” مدیرعامل شرکت «اسپیس‌ایکس» یک ویدئوی جدید و باورنکردنی را در توییتر منتشر کرده که موشک «استارشیپ» را روی سکوی پرتاب در بوکا چیکا، تگزاس نشان می‌دهد.

ماسک، این ویدئو را با عنوان «استارشیپ در حال آماده شدن برای پرتاب» منتشر کرد. این موشک سه میلیارد دلاری، ارتفاع حیرت‌آوری به اندازه 120 متر دارد و گفته می‌شود که قوی‌ترین موشک جهان است.

 

ممکن است تا چند روز دیگر بالاخره شاهد پرواز استارشیپ باشیم. «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» هفته گذشته اعلام کرد که استارشیپ احتمالا تا دوشنبه ۱۰ آوریل(21 فروردین) پرتاب خواهد شد. با وجود این که پرتاب به زودی انجام می‌شود، شرکت ایلان ماسک هنوز به مجوز پرتاب نیاز دارد. این مجوز احتمالا تا روز دوشنبه اعطا خواهد شد.

ماسک پیشتر هشدار داده بود که ۵۰ درصد احتمال دارد استارشیپ در حین بلند شدن منفجر شود و اضافه کرد که پرتاب، خسته‌کننده نخواهد بود. این پرتاب تاریخ‌ساز شرکت اسپیس‌ایکس، به عنوان یک نقطه عطف اولیه در جاه‌طلبی ماسک برای حمل انسان و محموله به ماه و مریخ عمل خواهد کرد و می‌تواند انسان را به یک گونه چندسیاره‌ای تبدیل کند.

SbKGmimXNyEkbbhmTEHi

یک اطلاعیه برنامه‌ریزی که توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که تاریخ اولیه مورد انتظار پرتاب مداری، ۱۰ آوریل و تاریخ‌های پشتیبان آن، ۱۱ و ۱۲ آوریل خواهند بود.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اداره هوانوردی فدرال آمریکا، مجوزی را برای عملیات فوق سنگین استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس صادر نکرده است. اعلام برنامه‌ریزی مرکز فرماندهی اداره هوانوردی فدرال آمریکا، نشانگر این نیست که تصمیمی برای صدور مجوز گرفته شده یا مجوز در راه است.

رویترز گزارش داد که تاریخ دقیق پرتاب در روز دوشنبه، از سوی یک شخص آشنا با این فرآیند اعلام شد که خواست نامش فاش نشود. اداره هوانوردی فدرال آمریکا هشدار داد که فرآیند صدور مجوز ممکن است به دلیل بررسی انطباق زیست‌محیطی، بیشتر طول بکشد.

جدیدترین گفته ماسک این است که این تلاش در پایان هفته سوم آوریل انجام خواهد شد اما اطلاعات جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌دهد که ممکن است زودتر از این اتفاق بیفتد. اسپیس‌ایکس، اظهار نظری در رابطه با این موضوع نداشت.

spacex starbase aerial

استارشیپ یک پرتابگر فوق سنگین دومرحله‌ای با قابلیت استفاده مجدد است که از سال ۲۰۱۹ تاکنون در حال ساخت و توسعه است. فضاپیمای استارشیپ و پرتابگر فوق‌سنگین(سوپر هوی) که در مجموع استارشیپ نامیده می‌شوند، یک سامانه حمل انسان و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و حتی فراتر از آن است که قابلیت استفاده مجدد و حمل بیش از ۱۰۰ تن را دارد.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ است تا افراد و محموله‌ها را به ماه، مریخ و فراتر از آن برساند. ناسا این وسیله نقلیه را به عنوان اولین فرودگر ماه برای برنامه آرتمیس خود انتخاب کرده و یوساکو مائزاوا میلیاردر ژاپنی برای خود و تعدادی از هنرمندان و تأثیرگذاران یک پرواز به مدار ماه را با این وسیله نقلیه رزرو کرده است.

وقتی استارشیپ پرتاب شود، می‌تواند ۱۶ میلیون پوند نیروی رانش را تولید کند که تقریبا دو برابر موشک نسل جدید ناسا موسوم به «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) است. اندکی پس از پرتاب، تقویت‌کننده سوپر هوی جدا می‌شود و به آرامی در دریا فرود می‌آید. انتظار می‌رود که کل پرواز فضایی فقط ۹۰ دقیقه طول بکشد. هنگامی که یک پرواز مداری موفق انجام شود، اسپیس‌ایکس روی پرتاب ماهواره‌های ارزشمند و سایر محموله‌هایی تمرکز خواهد کرد که قرار است با استارشیپ به مدار بروند.

ap ddadabdfcfdfdbbf

اسپیس‌ایکس فقط در حال برنامه‌ریزی استارشیپ نیست. ماسک پیشتر گفته بود که شرکت او، کارخانه‌ای را برای ساخت بسیاری از این وسایل نقلیه مداری تاسیس کرده است. ماسک نهایتا می‌خواهد که یک زندگی چندسیاره‌ای را برای انسان بسازد. زندگی در چندین سیاره ممکن است به حدود هزار استارشیپ نیاز داشته باشد.

“ماسک” باور دارد که یک فاجعه طبیعی یا انسان‌ساخته سرانجام تمدن را به پایان می‌رساند و جابه‌جایی به یک سیاره دیگر یعنی مریخ، تنها گزینه واقعی است. استارشیپ قادر خواهد بود تا ۱۰۰ نفر را به سیاره سرخ ببرد که سفری ۲۵۰ برابر دورتر از ماه است و در هر مسیر حدود ۹ ماه زمان خواهد برد.

با وجود این، سطح مریخ تنها مقصد برای استارشیپ نیست. ناسا با اسپیس‌ایکس قرارداد بسته تا از استارشیپ برای رساندن فضانوردان به سطح ماه در اوایل سال ۲۰۲۵، به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس» استفاده کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. طبق توییت امروز ایلان ماسک (10 آپریل)، پرتاپ استارشیپ اواخر هفته سوم آپریل خواهد بود.