بیگ بنگ: ناسا موشک غول‌پیکر SLS که حامل فضاپیمای “اوریون”است را به سکوی پرتاب منتقل کرد. قرار است این موشک در روز ۲۹ آگوست(7 شهریور) به فضا پرتاب شود و ماموریت بدون سرنشین به دور ماه را آغاز کند.

ba k x

این موشک ۹۸ متری قرار است نخستین ماموریت خود را به فضا بدون حضور هیچ انسانی، در ۲۹ آگوست آغاز کند. این یک سفر بسیار مهم به ماه برای آغاز ماموریت‌های “آرتمیس” (Artemis) ناسا به حساب می‌آید. اگر آب و هوای بد یا یک مشکل فنی جزئی به تاخیر در پرتاب ۲۹ آگوست منجر شود، ناسا تاریخ‌های پشتیبان پرتاب را در روزهای دوم و پنجم سپتامبر در نظر گرفته است.

در ماموریت “آرتمیس ۱” موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” در یک سفر تقریباً 42 روزه به فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری از زمین پرتاب می‌شوند. این ماموریت بدون سرنشین، موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” را برای رسیدن به مدار ماه، آزمایش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به حمل انسان به فضا و بازگشت به شکلی ایمن در آینده هستند.

SLS

“سیستم پرتاب فضایی”(SLS) در صورت راه‌اندازی، یکی از قدرتمندترین موشک‌هایی خواهد بود که انسان تاکنون به فضا پرتاب کرده است. این موشک 98 متر طول دارد. سیستم پرتاب فضایی یک «وسیله پرتابی فوق‌العاده سنگین» و موشکی است که می‌تواند در یک سفر اوریون، فضانوردان و بار را به کره ماه بفرستد.«اوریون»، نوعی کپسول فضایی با قابلیت استفاده مجدد است که برای حمل انسان به فضا و بازگشت به زمین طراحی شده است.

ناسا در صورت موفقیت “آرتمیس ۱”، روی “آرتمیس ۲” کار خواهد کرد که برای انجام در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و آنها را به زمین باز خواهد گرداند. همه این ماموریت‌ها به “آرتمیس ۳” منتهی می‌شوند که برای سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ تعیین شده و برای اولین‌بار از زمان آخرین فرود “آپولو” در ماه در سال ۱۹۷۲، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: nytimes.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.