بیگ بنگ: میکروب‌ها همه جا هستند و تقریبا در هر گوشه و کناری روی زمین که زیستگاه یا زیست‌محیط محسوب شود می‌توان پیدایشان کرد، اما برخی از این موجودات در فضا نیز تاب مقاومت دارند، توانایی حیرت انگیز برخی از گونه های میکروبی در زنده ماندن در فضا بتازگی دستمایه تحقیقات دانشمندان در سراسر جهان قرار گرفته است.

تصویری از ایستگاه فضایی بین المللی که در ارتفاع 400 کیومتری از زمین در چرخش میباشد.

به گزارش بیگ بنگ، از آنچه که به عنوان فضا گفته می شود به عنوان سخت ترین محیط برای ادامه حیات نیز یاد می شود، اما در کمال حیرت برخی گونه های میکروبی وجود دارند که می توانند در چنین شرایطی به حیات خود ادامه دهند. اینکه زنده ماندن آنها چگونه صورت می گیرد و تا چه مدت می توانند خود را زنده نگاه دارند همواره موضوع بحث دانشمندان علوم فضایی به ویژه دانشمندان ناسا بوده است.

در سالهای اخیر نمونه هایی از زنجیره های میکروبی در فضاپیماها شناسایی شده است. در سال 2014 روسیه گزارش داد که پلانکتونهای زنده ای را در بدنه خارجی ایستگاه فضایی بین المللی مشاهده کرده است. این ادعایی بوده که ناسا به دلیل کمبود شواهد از تأیید آن خودداری نموده، البته موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود که صحبت از ارسال کاوشگرها به سوی اجرام فضایی نظیر مریخ می شود که احتمال می رود شرایط مناسبی برای ادامه حیات در آنها وجود داشته باشد.

تصویری از سیاره مریخ که ماموریت های زیادی بر روی آن انجام شده است.

دانشمندان همواره مراقب بوده اند که سیارات دیگر از قبیل مریخ یا اجرام فضایی که مورد کاوش بیشر قرار دارند، با چنین مأموریتهایی به میکروبهای زمینی آلوده نشوند. در همین راستا روکو مانسیلنی از انستیتوی تحقیقات زیست محیطی در کالیفرنیا رشته ی مطالعاتی در زمینه برهم کنش میکروبها و محیط زیست انجام می دهد، تمرکز اصلی وی بر روی محیط های دارای محدودیتهای زیادی است که گونه های میکروبی می توانند به حیات خود در آنجا ادامه دهند.

بخشی از این مطالعات مربوط به فضاهایی شبیه فضای بین سیاره ای است که در آن پرتوهای ماورای بنفش و خورشیدی به وفور یافت می شود، زیرا در چنین محیطهایی خبری از اتمسفر برای ایزوله کردن آنها نیست. این محقق تاکنون چند نمونه از گونه های میکروبی نمک دوست را راهی ایستگاه فضایی کرده و پس از بازگشت آنها در کمال حیرت شاهد ادامه حیات آنها بوده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astrobio.net