بیگ بنگ: دانشمندان ناسا یک سیاره‌ی جدید کشف کردند که در یک منظومه سه ستاره‌ای قرار دارد. این سیاره فقط ۱۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماکیان واقع شده است.

koi diagramبه گزارش بیگ بنگ، این سیاره که KOI-5Ab نام دارد دارای نیمی از جرم زحل است و در منظومه خود از ستاره B و C فاصله زیادی دارد و تنها به دور ستاره A می‌چرخد. ستاره A و ستاره B هر ۳۰ سال به دور یکدیگر می‌چرخند. سومین ستاره (ستاره C) نیز هر ۴۰۰ سال به دور ستاره‌های A و B می‌چرخد.

مجموعه داده‌های ترکیبی همچنین نشان می‌دهد که صفحه مداری این سیاره با صفحه مداری ستاره B همسطح نیست. ستاره B دومین ستاره‌ی داخلی است که در صورت تشکیل ستارگان و سیاره از یک دیسکِ مواد چرخان، به وجود خواهد آمد. اخترشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث عدم‌انطباق KOI-5Ab شده، اما معتقدند که ستارۀ دوم در طول توسعه‌، سیاره را به طور گرانشی پس زده و مدار آن را کج کرده و باعث مهاجرت آن به داخل شده است. سیستم‌های سه ستاره‌ای حدود 10٪ از کل سامانه‌های ستاره‌ای را تشکیل می‌دهند.
‌‌
این سیاره نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ در داده‌های مأموریت تلسکوپ فضایی کپلر ناسا کشف شد. اما اکنون پس از حدود ۱۱ سال، ماهواره تس(شکارچی جدید سیارات فراخورشید) وجود این سیاره در اطراف سه ستاره را تایید کرد. محققان ناسا می‌گویند:« ما هنوز از بسیاری از سیارات این شکلی بی خبریم! اما جستجو برای سیارات دور و نزدیک همچنان ادامه دارد.»

koi art“دیوید سیاردی”، دانشمند ارشد موسسه علوم سیارات فراخورشیدی ناسا، گفت: «KOI-5Ab کنار گذاشته شد چون پیچیده بود و ما هزاران نامزد دیگر داشتیم. گزینه‌های آسان‌تری نسبت به KOI-5Ab وجود داشت و ما هر روز چیز جدیدی از یافته‌های تلسکوپ کپلر می‌آموختیم، به طوری که KOI-5 بیشتر به فراموشی سپرده می‌شد. اگر ماهواره TESS دوباره به این سیاره نگاه نمی‌کرد و داده‌های جدید را جمع‌آوری نمی کرد، من هرگز برنمی‌گشتم و همه این كارهای كارآگاهی را انجام نمی‌دادم تا این سیاره را کشف کنم».

“جسی دوتسون”، دانشمند پروژه تلسکوپ فضایی کپلر در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا، گفت: «این تحقیق بر اهمیت ناوگان کامل تلسکوپ‌های فضایی ناسا و همکاری آنها با سامانه‌های زمینی تأکید دارد. چنین اکتشافاتی می‌توانند راه طولانی داشته باشند».

منبع: NASA