بیگ بنگ: هلیکوپتر نبوغ در پرواز 25 خود موفق شد مسافتی 704 متری را با سرعت 19 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. ناسا اعلام کرد این پرواز در مجموع 161 ثانیه طول کشید و نبوغ تا ارتفاع 10 متری در آسمان مریخ اوج گرفت.

به گزارش بیگ بنگ، این ویدئو مربوط به بیست و پنجمین پرواز هلیکوپتر نبوغ است که طی آن نبوغ با سرعت بیشتر، مسافتی طولانی را طی کرد و حتی ارتفاع آن به حداکثر ۱۰ متر رسید که تقریباً معادل ارتفاع یک ساختمان سه طبقه است.

در این پرواز نبوغ پس از عبور میان توده‌ای از شن، از روی مناطقی سنگلاخی گذشته است. این کاوشگر داده‌های خود را به مریخ‌نورد استقامت می‌فرستد که آنها را به وسیله ارتباط رادیویی به مدارگرد مریخ ارسال می‌کند. در مرحله بعد این داده‌ها توسط دیش‌های «شبکه فضای دوردست ناسا» در روی زمین دریافت می‌شود.

هلیکوپتر نبوغ پس از این پرواز در حال شارژ باتری‌های لیتیوم-یونی خود با استفاده از انرژی خورشیدی است تا برای پرواز بعدی آماده شود. این کاوشگر ابتدا قرار بود فقط ۵ پرواز داشته باشد اما هم اکنون بیش از ۲۵ پرواز انجام داده است.

ناسا هلیکوپتر نبوغ را طراحی کرد تا نشان دهد که پرواز کنترل شده در جو بسیار رقیق مریخ امکان‌پذیر است. این هلیکوپتر هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند. وزن تقریبی بالگرد نبوغ ۱.۸ کیلوگرم است و پرواز موفقیت‌آمیز این بالگرد کوچک، درهای منافع علمی و تجاری جدیدی را در مریخ باز می‌کند. نبوغ” برای پرواز در جو بسیار نازک مریخ که ۹۹ درصد نازک‌تر از جو زمین است، بسیار سبک طراحی شده است.

جو مریخ از ۹۵.۳۲ درصد دی اکسید کربن، ۲.۷ درصد نیتروژن، ۱.۶ درصد آرگون و ۰.۴ درصد اکسیژن، مونوکسید کربن و دیگر گازها تشکیل شده‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.