بیگ بنگ: مریخ‌نورد استقامت اولین نمونه‌های جمع‌‌آوری‌ شده در مریخ را روی سطح این سیاره رها کرد تا با کمک ماموریت‌های آینده به زمین بازگردانده شود.

msr graphic arm

به گزارش بیگ بنگ، البته این نمونه‌ها ذخیره محسوب می‌شوند، چرا که دانشمندان نمی‌خواهند وقتی مشکلی برای استقامت پیش آمد دست خالی بمانند. برای همین در چند نقطه این نمونه‌ها را روی سطح مریخ رها و ذخیره می‌کنند. این منطقه به دلیل مسطح بودن و نداشتن موانعی مانند تخته سنگ‌های بزرگ که می‌تواند مشکلاتی را برای ابزارهای جمع‌آوری (مأموریت‌های آتی) ایجاد کند، انتخاب شده است. نمونه‌های انتخاب‌شده شامل سنگ‌های آذرین و رسوبی هستند که از سفر مریخ‌نورد استقامت در سراسر دهانه جیزرو جمع‌آوری شده‌اند.

“میناکشی وادهوا” از دانشمندان ماموریت استقامت گفت: « در مریخ انواع سنگ‌های رسوبی وجود دارد که استقامت نمونه‌هایی ارزشمند از محیط‌های رسوبی مختلف مانند دلتای رودها یا بستر دریاچه‌های کهن را جمع‌آوری می‌کند. بعضی از این محیط‌ها ممکن است قابل زیست بوده باشند و شاید برخی از این سنگ‌ها حاوی شواهد حیات میکروبی در گذشته دور مریخ باشد.»

طرحِ پیچیده بازگرداندن نمونه از سطح مریخ به زمین شامل به کارگیری چندین وسیله نقلیه از جمله یک فضاپیما، یک فرودگر و دو هلیکوپتر می‌شود. برنامه هدف این است که استقامت نمونه‌ها را به سطح‌نشین حامل موشک که در آینده به مریخ پرتاب می‌شود، تحویل دهد. سپس نمونه‌ها توسط موشک حمل شده و به مدار مریخ پرتاب می‌شود. در مرحله‌ی بعد توسط یک مدارگرد دریافت و به سمت زمین ارسال می‌شوند. انتظار می‌رود این ماموریت پیچیده از سال ۲۰۲۸ آغاز و تا سال ۲۰۳۳ ادامه داشته باشد.

البته اگر استقامت به هر دلیل نتواند نمونه‌های خود را به سطح‌نشین تحویل دهد، هلیکوپترهای بازیابی نمونه ناسا که براساس هلیکوپتر نبوغ مستقر در مریخ طراحی می‌شوند، به مکان ذخیره‌سازی آن‌ها پرواز و نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

mastcamz

دهانه جیزرو مکانی که نمونه‌ها جمع‌آوری می‌شود، یک دریاچه باستانی در مریخ است و دانشمندان بر این باورند که زمانی می‌توانسته میزبان حیات باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا واقعاً حیات در مریخ باستانی رشد کرده است یا خیر، دانشمندان باید نمونه‌هایی را به آزمایشگاه‌های زمینی برسانند تا آزمایش‌های دقیق‌تری نسبت به آزمایش‌هایی که روی مریخ‌نورد امکان پذیر است، انجام دهند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: universemagazine.com , BBC , space.com , NASA