بیگ بنگ: شامگاه و بامداد روزهای 21 و 22 مرداد ماه جاری آسمان میزبان بارش‌های شهابی است که در این شب‌ها به دلیل کم‌بودن درخشندگی ماه، رصدگران می‌توانند در مناطق به دور از آلودگی نوری شهرها این پدیده زیبای نجومی را به نظاره بنشینند.

perseidsبارش شهابی برساوشی یکی از معروف‌ترین بارش‌های شهابی است که همه ساله در روزهای 21 و 22 مردادماه به اوج بارش می‌رسد. این بارش شهابی از بازمانده‌های دنباله‌دار 109/P سویفت تاتل است که هر 130 سال یک بار به دور خورشید می‌گردد. به اعتقاد فعالان حوزه نجوم با توجه به وضعیت خوب رصدی و نبود ماه در آسمان، شهاب‌های این بارش در سال جاری را به راحتی می‌توانید رصد کنید. آنچه بارش شهابی سال جاری را زیباتر می‌کند، وجود سیارات “مریخ” و “زحل” در آسمان شبانگاهی است.

برای مشاهده و رصد این بارش شهابی نیاز به آسمان تاریک است و در شهرها به دلیل وجود آلودگی نوری علی‌رغم آنکه بارش شهابی برساوشی دارای شهاب‌های پرنوری است، شهاب زیادی مشاهده نمی‌شود. بهترین مکان برای مشاهده بارش شهابی در مناطق به دور از شهرها میباشد، در این شرایط می‌توان تعداد زیادی شهاب را در یک ساعت مشاهده کرد. این بارش شهابی از همه جای ایران قابل رویت است، کانون این بارش از ساعت 23 شامگاه یکشنبه 21 مرداد از سمت شمال شرقی کشور طلوع می‌کند و تا بامداد دوشنبه 22 مرداد اوج این بارش شهابی می باشد.

picسرعت شهاب‌های برساوشی حدود 100 کیلومتر بر ثانیه است، این سرعت نزدیک به سرعت شهاب‌های “اتا دلوی” و “اسدی” است که سرعت زیادی دارند، ولی شهاب‌های برساوشی پرنورتر هستند. این بارش شهابی از همه نقاط کشور که به دور از آلودگی نوری شهرها است، قابل مشاهده خواهد بود.

pic اگر بیش از 5 شهاب از یک نقطه در آسمان پدیدار شوند (یعنی امتداد برعکس حرکت آنها به یک نقطه برسد) این مکان در آسمان، کانون بارش شهابی است. بارش‌های شهابی بر اساس نام صورت فلکی که در آن قرار دارد یا ستاره‌ای که در نزدیکی آن است نامگذاری شده است. مانند بارش شهابی اسدی ( شیری) که کانون آن در صورت فلکی شیر و بارش شهابی “اتا دلوی” که کانون بارش آن در کنار ستاره “اتا” در صورت فلکی “دلو” قرار دارد.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام خوب هستین خسته نباشین ممنوم ازتون
    یه سوالس داشتم راجع به این رویداد ایا زمین به مدار سوئیفت تاتل نزدیک میشه یا اینکه دنباله دارها کلا از مسیر خودشون به جهت گرانش به سمت خورشید میان که ما اونها رو خرد شده میبینیم ؟