بیگ بنگ: چین نخستین تصاویر به دست آمده از رُبات مریخ‌نورد خود به نام ژورانگ را منتشر کرد. چشم‌انداز این مریخ‌نورد چینی نمایی آشنا از مریخ را نشان می‌دهد. تصویر رنگی از سنگ و غبار در واقع هاله‌ی قرمز منحصربفرد این سیاره را به نمایش می‌گذارد. همچنین چشم‌اندازی از آنتن و پنل‌های خورشیدی این کاوشگر ارائه می‌دهد.

zhurong mars rover imageدانشمندان چینی امیدوارند از این کاوشگر شش چرخ به مدت حداقل ۹۰ روز مریخی در منطقه وسیع موسوم به «یوتوپیا پلانیتیا» واقع در نیم‌کره شمالی سیاره سرخ استفاده کنند. این نقطه قبلا محل فرود مریخ نشین وایکینگ ۲ سازمان فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بود. برخی شواهد نشان می‌دهد که مدت‌ها پیش در این منطقه اقیانوسی وجود داشته است. دانشمندان با استفاده از ماهواره‌ها برای سنجش از دور دریافته‌اند که ذخایر قابل توجهی از یخ در عمق مریخ وجود دارد.

zhurong mars rover image xژورانگ شباهت زیادی به مریخ‌نوردهای اسپیریت و آپورچونیتی متعلق به ناسا، در دهه‌ی ۲۰۰۰ دارد. وزن آن حدود ۲۴۰ کیلوگرم است و دکل‌ بلند آن دوربین را برای گرفتن عکس و کمک به ناوبری حمل می‌کند. پنج ابزار اضافی کار کانی‌شناسی سنگ‌‌های محلی و بررسی ماهیت کلی محیط، از جمله آب و هوا را انجام می‌دهند.

همچنین این کاوشگر مانند مریخ‌نوردهای کنونی آمریکا یعنی «کنجکاوی» و «استقامت» ابزاری لیزری برای شکستن سنگ‌ها و تحلیل شیمیایی آنها دارد. همچنین دارای یک رادار برای جستجوی یخ‌های احتمالی موجود در زیر سطح است، قابلیتی که دستگاه‌های آمریکایی ندارند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. پرسش حاشیه‌ای که مطرح میشه اینست که وقتی سازمان فضایی چین میتواند کاوشگر به مریخ و نیمه پنهان ماه بفرستند و در شرایطی که در حال ساخت ایستگاه فضایی مخصوص خود است و در شرایطی که یکی از قویترین اقتصادهای جهان را دارد، چرا پس از 52 سال که سازمان فضایی آمریکا، انسان را به ماه فرستاد، حاضر نیست مثلاً 30 میلیارد دلار هزینه فرستادن انسان به ماه رو متقبل شود، تا پس از آمریکا افتخار فرستادن انسان به ماه رو کسب کند، در حالی که می‌دانیم چین حاضر است برای تبلیغ پیشرفتهایش به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی و صنعتی همچین هزینه‌هایی را انجام دهد.

    واقعاً چرا چین انسان به ماه نمی‌فرستد؟
    یعنی فرستادن انسان به ماه با تکنولوژی‌های دهه سوم قرن بیست و یکم سخت‌تر از فرستادن انسان به ماه با تکنولوژی نیم قرن پیش است؟