بیگ بنگ: کاوشگر اینسایت ناسا روز ششم آوریل (17 فروردین) با استفاده از ساز و کار لرزه نگاری خود یک سیگنال لرزه‌ای را در مریخ اندازه‌گیری و ثبت کرده است. این ارتعاش نخستین مریخ‌لرزۀ ثبت شده میباشد.

image e InSightمحققان این دستاورد را نقطه عطف هیجان‌انگیزی توصیف کرده‌اند که نشان می دهد مریخ هنوز از لحاظ زلزله خیزی فعال است، با این حال این رویداد به حدی آرام‌ بود که اطلاعات چندانی از شرایط داخل مریخ نداد، اما به هر حال نشان داد که مریخ از لحاظ فعالیت داخلی و لرزه‌ای، فعال است.

لرزه‌های دیگری در تاریخ ۱۴ مارس، ۱۰ و ۱۱ آوریل اتفاق افتاد که آنها هم ضعیف بودند. آژانس فضایی آمریکا(ناسا) با ابزاری موسوم به SEIS بر روی اینسایت به دنبال طراحی سیستم لرزه‌نگاری و بررسی ساختار داخلی مریخ است. این ابزار به منظور محدود کردن تأثیر باد و آب و هوا چندین عایق دارد که به آن اجازه می‌دهد لرزه‌های سطحی را بدون نیاز به رفتن به عمق سطح مریخ به راحتی حس کند.

لرزه‌های ضعیف‌تر نیز با استفاده از حسگرهای بسیار حساس اینسایت موسوم به VBB ثبت می‌شوند. محققان همچنان سعی دارند علت دقیق مریخ‌لرزه را مشخص کنند و انتظار دارند نتایج دقیق‌تری را در آینده به اشتراک بگذارند. البته آنچه در حال حاضر در دسترس است نیز قابل توجه است. زیرا بهره‌وری و کارایی فوق‌العاده اینسایت را نشان می‌دهد که جنبه‌هایی از مریخ را برای ما آشکار کرده که تاکنون در دسترس نبود.

image e InSight SEISعلم زلزله‌شناسی یافته‌های زیادی در زمین بدست آورده است، اما محققان در صدد افشای حقایقی درباره زلزله‌های مریخ هستند. دانشمندان می گویند که منشا زمین لرزه با مریخ لرزه متفاوت است. لرزش زمین ناشی از حرکت لایه‌های درونی مجاور و کشیده شدن آنها در امتداد یکدیگر است و این حرکات به خاطر گرمای هسته زمین رخ می دهند. اما مریخ سیاره‌ای خنک‌تر با فعالیت درونی کمتر است و مریخ لرزه‌ها احتمالا به خاطر حرکات کوچک درون پوسته سخت و سنگی این سیاره اتفاق می افتند. به این صورت که وقتی سیاره با گذشت زمان خنک و خنک تر می شود، سنگ‌های آن کوچک شده و انرژی آزاد می کنند و همین انرژی باعث لرزیدن این سیاره می شود.

InSightالبته کاوشگر “اینسایت” کاری بیش از لرزه‌نگاری انجام خواهد داد. اثر دوپلر ناشی از یک سیگنال رادیویی در فرودگر می تواند مشخص کند که آیا هسته سیاره سرخ هنوز مذاب است یا خیر. حسگرهای باد، دما و فشار این اجازه را به دانشمندان خواهند داد تا نویزهای ارتعاشی ناشی از وضعیت آب و هوا را کاهش دهند. این داده‌ها در مجموع، کامل‌ترین تصویر از مریخ را به ما خواهند داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: NASA , sci-news.com , nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.