یک تیم بین المللی از محققان، از جمله دانشگاه هاوایی در مانوا ،در یک پروژه کیهانی نقشه ای از تراکم ماده مرئی و تاریک در اطراف کهکشان راه شیری ما تا فاصله 300 میلیون سال نوری ، تهیه کرده اند. این نقشه جدید که در ویدئویی 17 دقیقه ای منتشر شده است حرکات ساختارهای جهان نزدیک با جزئیات بیشتر از هر زمان دیگری را نشان داده است. جالب است بدانید که این نقشه تنها 0.32 درصد از کل جهان را نشان داده است. دانشمندان بیان کرده اند که جهان مرئی 93 میلیارد سال نوری گستردگی دارد.

زوم ویدئویی در منطقه محلی جهان ما جایی که کهکشان راه شیری در میان 100 هزار کهکشان دیگر نهفته است آغاز و سپس به آرامی نقشه گیتی به فاصله 300 میلیون سال نوری نشان داده می شود. ابرخوشه سنبله از حدود 54 کهکشان از جمله راه‌شیری و کهکشانهای کوتوله ساخته شده است. مرکز گرانشی آن در جایی بین راه شیری و کهکشان آندرومدا قرار دارد. قطر این گروه کهکشانها 10 مگاسال نوری است. محققان با چرخاندن کهکشان‌ها توانسته‌اند ببینند که بیشتر کهکشانهای نزدیک زمین در یک دست مسطح قرار گرفته‌اند. کهکشانهایی که در مسیرهای انحرافی یا عجیب به سمت زمین حرکت می‌کنند با فلشهای آبی تیره و حرکات انحرافی که از زمین دور می‌شوند با فلش قرمز نمایش داده شده‌اند. بر اساس این ویدئو، جهان محلی پر از خوشه‌های کهکشانی و رشته‌هایی است که لبه‌های بین حفره‌های بزرگ را شکل داده‌اند.

MTAyNHg3Njg,13996731_13996563
در این نقشه تمام کهکشان ها در جهان محلی نسبت به فاصله خود از ما کدگذاری شده اند: کهکشانهای آبی نزدیکترین و قرمز دورتر، تا فاصله 300 میلیون سال نوری از ما قرار دارند. اعتبار عکس: دانشگاه هاوایی.

اطلاعات در مورد حرکات کهکشانها که اجزای اصلی تشکیل دهنده جهان هستند ما را به درک بیشتری  از انرژی تاریک و ماده تاریک می رساند. ماده تاریک ماده نامرئی که حضور آن تنها می توان توسط اثر آن بر حرکت کهکشان ها و ستاره ها که منعکس کننده نور آنهاست مشخص می شود. انرژی تاریک نیروی اسرار آمیزی است که به انبساط و گسترش کیهان سرعت می بخشد.

avideomapofm

این نقشه چگونگی جریان کهکشان ها را در جهان نشان می دهد. کهکشان (حوزه های سفید) مانند بخش های مرده در دریا هستند.این جریان آنها را از جزیره ( خوشه کهمکشانی) به نزدیک ترین جزیره بزرگتر از کهکشانها، جذب می کند. رنگ های زرد و قرمز نشان دهنده جزایر کهکشانی، و رنگ آبی تیره نشان دهنده کهکشان هایی است که به سمت این جریان و حفره در حرکتند میباشد.

پروژه نقشه برداری از آسمان نزدیک در فاصله 300 میلیون سال نوری را دانشمندانی شامل: هلن کورتیس استادیار دانشگاه لیون، فرانسه، و پژوهشگر وابسته در موسسه نجوم (IFA)، دانیل پومارده از فرانسه، برنت تولی  از موسسه نجوم IFA مانوا و یهودا هافمن از دانشگاه اورشلیم همراهی کردند.

مقاله این تیم

Read More : http://www.universetoday.com/102891/new-video-map-shows-large-scale-cosmic-structure-out-to-300-million-light-years

http://www.ifa.hawaii.edu/info/press-releases/flows

http://phys.org/news/2013-06-video-motions-nearby-universe.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. با سلام خیلی مطالب خوبی دارین فقط اگه میشه به تلگرام هم این کانل را بزارین خوب میشه ممنون

  2. دانشمندان تعدادنوع بشربدنیاآمده را دوونیم بیلیون نفربرآوردکردن .اگرهریک دوهزارسال هم عمرمیکردن بازهم اون آخرین نفربه لبه هستی نمی رسبد.یعنی یک نفرباسرعت نورمی رفت وپس ازدوهزارسال نفربعدی ادامه سفرفضائی نفرقبلی راباسرعت نورانجام میدادودوهزارسال بعدنفر بعدی سفرراادامه میدادتااین تعدادبشربه آخرین نفربرسه .حال شما.سرعت نورطی شده دردوهزارسال رامحاسبه بفرما تا دوونیم بیلیون نفرآدم تموم بشه.اما بفرض محال به آخرجهان می رسیدی. چظوری می خواستی توی اون تاریکی بیای مثلا کهکشان راه شیری. حتماشکلش عوض میشد.کره زمینی دیگه وجودنداشت بابا!!!

  3. سمیر راس میگه این برا منم سوال شده یکم ازار دهندست پاسخی براش هست؟؟

    1. سوال اشتباهه جهان در انفجار بزرگ منبسط شده حرکت نکرده شما یه بادکنک در حال باد شدن رو متصور بشین. البته این نظر شخصی منه منم یه اماتورم.

  4. دانشمندان بیان کرده اند که جهان مرئی ۹۳ میلیارد سال نوری گستردگی دارد.
    93 میلیارد یا 13 میلیارد ؟؟؟

    1. چرا سن جهان برابر 13.82 میلیارد سال نوری میباشد اما در لحظه بیگ بنگ جهان با سرعت بیشتر از سرعت نور گسترش یافته است.
      در سناریوی جهان تورمی، در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه، نیروی ضد گرانش مرموزی، باعث گسترش و انبساط جهان شده است، بسیار سریعتر از سرعت نور انبساط یافته است. ( این موضوع ناقض گفته اینشتین نیست که هیچ چیز سریعتر از نور حرکت کند، زیرا این فضای خالی است که انبساط می یابد. تنها برای اجسام مادی است که سد سرعت نور نمی تواند شکسته شود. ) جهان در کسری از ثانیه با ضریب غیر قابل تصوری برابر 50^10 ، انبساط یافته است. به همین دلیل جهان قابل رویت ۹۳ میلیارد سال نوری گستردگی دارد.

    2. جون توی این 13 میلیارد سالی که طول کشیده تا نورشون به ما برسه خودشون کلی از ما دور شده اند، به خاطر همین طول جهان اینقدره.

  5. واقعاً عالی بود ، این سایت تنها سایت زنده علمی ـه ، همینطور ادامه بدید ، من یه 2 هفته ای می شه که درام همه پست های شما رو می خونم ، و واقعاً علم رو درست توضیح می دید ، همینطور ادامه بدید ، منم دوستان رو خبر می کنم 😀