بیگ بنگ: شرکت اسپیس‌ایکس و ناسا، مطالعه امکان‌سنجی شش ماهه‌ای را انجام خواهند داد که همه گزینه‌های ممکن برای پرتاب فضاپیمای دراگون به منظور سرویس‌دهی به تلسکوپ فضایی هابل را بررسی می‌کند.

Polaris Dawn Crew Dragon render SpaceX Hubble mission edit c

فضانوردان می‌توانند روزی دوباره از تلسکوپ فضایی هابل بازدید کنند، اما این بار این اتفاق با یک فضاپیمای خصوصی انجام خواهد پذیرفت.

تلسکوپ هابل در آوریل ۱۹۹۰ به مدار زمین پرتاب شد و طی دو دهه گذشته در مجموع پنج بار سرویس شده است. فضانوردان ناسا طی مأموریت‌های شاتل فضایی از هابل بازدید کردند و کارهای تعمیر، نگه‌داری و ارتقای آن را انجام دادند تا این تلسکوپ تاریخی به رصد آسمان‌ها با وضوحی شگفت‌انگیز تا به امروز ادامه دهد.

ناسا، ناوگان شاتل‌های فضایی خود را در سال ۲۰۱۱ بازنشسته کرد، اما ممکن است دوره جدیدی از ماموریت‌های سرویس هابل در آستانه شروع باشد. تلسکوپ هابل به آرامی در حال از دست دادن ارتفاع است و اگر کاری برای تقویت مجدد آن انجام نشود، در نهایت در جو زمین سقوط کرده و برای همیشه خاموش می‌شود.

“جسیکا جنسن” معاون عملیات تجاری مشتریان در اسپیس‌ایکس می‌گوید: ما می‌خواهیم از هابل سود ببریم و اگر سود بردن از هابل نه تنها به معنای تقویت آن، بلکه ارائه خدمات نیز باشد و بتواند با یک ماموریت فضایی انسانی انجام شود، بهتر خواهد بود.

وی افزود: البته واضح است که در حال حاضر هنوز هیچ ماموریتی از جانب اسپیس‌ایکس برای سرویس هابل در حال انجام نیست، بلکه این اعلامیه جدید مربوط به یک مطالعه امکان‌سنجی است که انتظار می‌رود شش ماه طول بکشد و ناسا برای آن پولی پرداخت نمی‌کند. ما به بررسی قابلیت‌های دراگون و چگونگی اصلاح آن برای قرار ملاقاتی امن و اتصال به هابل خواهیم پرداخت. اینکه جزئیات دقیقاً از نظر فیزیکی چگونه خواهند بود و اینکه چگونه ما با خیال راحت این کار را از نقطه نظر مسیر انجام دهیم، همه چیز باید بررسی شود.

hwnPbZAZPdcxXWsgoyWL

“جنسن” تأکید کرد: اگر این مأموریت انجام شود، لزوماً نیازی به خدمه نخواهد داشت. مطالعه امکان‌سنجی ممکن است برنامه‌ریزان را به سمت یک ماموریت بدون خدمه با دراگون یا شاید حتی استفاده از نوع دیگری از فضاپیما راهنمایی کند.

هابل در حال حاضر در سلامت کامل به سر می‌برد و همچنان عکس‌های شگفت‌انگیز و آموزنده‌ای از کیهان ارائه می‌دهد. اما مدار هابل در طول ۳۳ سال گذشته به دلیل کشش از سوی اتمسفر زمین کمی تحلیل رفته است. این تلسکوپ در حال حاضر در ارتفاع حدود ۵۴۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخد که تقریباً ۶۰ کیلومتر کمتر از مدار اولیه آن است.

“پاتریک کروز” مدیر پروژه هابل در مرکز پرواز فضایی گادِرد ناسا در مریلند در جریان نشست خبری امروز گفت: هابل در ارتفاع فعلی خود ۵۰ درصد احتمال دارد که در سال ۲۰۳۷ به زمین سقوط کند.

این ماموریت می‌تواند شامل جایگزینی ژیروسکوپ‌هایی باشد که برای نشان دادن تلسکوپ به سمت ستاره‌ها و کهکشان‌ها استفاده می‌شوند که قبلاً نشان داده‌اند ممکن است در طول زمان از کار بیفتند. سال گذشته، مهندسان مجبور شدند بدترین نقص در چند سال اخیر را از راه دور برطرف کنند. هابل تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و در نتیجه باعث تولید حدود ۱۹ هزار مقاله تحقیقاتی علمی شده است. اگر هابل سرویس شود و به ارتفاع مورد نظر برسد، به راحتی ۱۵ تا ۲۰ سال به عمر ماموریتش اضافه خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com