بیگ بنگ: نقشه ی سه بعدی جدید، ساختارهای با مقیاس بزرگ در جهان را در 9 میلیارد سال پیش نشان می دهد، بخاطر دارم وقتی که فیلم ایمکس سه بعدی هابل را در سال 2010 تماشا کردم و زمانی که دوربین ستاره ها و کهکشانهای دور دست را بزرگنمایی میکرد تا خوشه ها و سوپر خوشه های کهکشان ها را مثل یک تار که ساختار بزرگ مقیاس جهان را تشکیل می داد نشان دهد، نفسم در سینه حبس می شد. در تصویر سه بعدی، ساختار بیشتر شبیه مارپیچ یا رشته ی بلند DNA است.

FastSound projects 3-D map

این تصویر نقشه سه بعدی پروژه FastSound است که ساختار منطقه ای در جهان را در مقیاس بزرگ نشان می دهد، این نقشه 4.7 میلیارد سال پس از بیگ بنگ را نشان می دهد، پوشش این منطقه 2.5 برابر 3 درجه از آسمان ، با فاصله شعاعی و سرعتی برابر 12 الی14.5 میلیارد سال نوری در مقیاس مسافت «comoving» و در حال حرکت سرعتی  برابر 8الی 9.6 میلیارد سال نوری مسافت حرکت نور نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ: اکنون، پروژه ی جدیدی با هدف نقشه برداری از ساختار جهان، به زمان گذشته بر می گردد تا نقشه ای سه بعدی را ایجاد کند که بخشی از جهان را همانند 9 میلیارد سال پیش نشان دهد. این نقشه، کهکشان ها و به طور قابل توجهی ساختار بزرگ مقیاسی از فیلامان ها (رشته ها) و فضاهای خالی را نشان می دهد که از قبل پیشرفت کرده اند و از گروه های کهکشانی تشکیل شده اند. این نقشه از پروژه ی FastSoundایجاد شده که با استفاده از طیف نگار چند شی فیبر جدید در تلسکوپ سوبارو (FMOS) می تواند کهکشان ها را در جهان، نقشه برداری کند.

گروهی که بر روی این نقشه کار می کنند از دانشگاه Kyoto، توکیو و آکسفورد هستند. اعضای این گروه بیان کردند که اگرچه می توانستند ببینند خوشه ی کهکشان ها در 4.7 میلیارد سال پیش به اندازه ی امروز مستحکم نیستند، اما فعل و انفعال گرانشی در نهایت موجب خوشه بندی می شود که تا سطح فعلی پیش می رود. نقشه ی جدید، 600 میلیون سال نوری را در طول جهت زاویه دار و دو میلیون سال نوری را در جهت شعاعی پوشش می دهد. این گروه در نهایت ناحیه ای را تقریبأ برابر با 30 درجه ی مربع در آسمان برآورد می کند و سپس مسافت دقیقی را تا حدود 5000 کهکشان اندازه گیری می کند که بیش از 10 میلیارد سال نوری فاصله دارند. اما پروژه ی FastSound امیدوار است با پوشش کیهان در حجم دورتر از 10 میلیارد سال نوری، نقشه ای سه بعدی از کیهان بسیار دور دست ایجاد کند.

مشاهده ویدئوی نقشه سه بعدی جدید کیهان

FMOS سیستم طیف سنجی با میدان وسیع است که موجب طیف سنجی مادون قرمز بیش از 100 شی در یک زمان می شود و وقتی با قدرت جمع آوری نور 8.2 متر ترکیب شود، استثناعأ دارای میدان وسیعی می شود. نقشه ای که امروزه منتشر شده در واقع فقط اولین نقشه از FastSound است. نقشه ی سه بعدی نهایی از کیهان دور دست، حرکت کهکشانها را با دقت اندازه گیری می کند و سپس میزان رشد ساختار بزرگ مقیاس را بصورت تست نظریه ی کلی نسبیت انیشتین اندازه می گیرد. این گروه اعلام کرد که نقشه ی سه بعدی اش که به جای استفاده از مسافت حرکت نور، از مقیاس مسافت «comoving» استفاده می کند.

این گروه توضیح داد: مسافت حرکت نور به زمانی اشاره دارد که از مبدآ تاریخی کهکشان دور دست عبور کرده و به زمان حال رسیده و ضربدر سرعت نور شده است. از آنجاییکه سرعت نور همیشه برای هر مشاهده کننده ای ثابت است، مسافتی را که که یک فوتون طی کرده توصیف می کند. هرچند، توسعه جهان، طول مسیری را که فوتون در گذشته طی کرده افزایش می دهد.

در اینجا هم میتوانید نقشه سه بعدی جهان را که اولین بار تهیه شد را ببینید، پروژه اسلون برای نقشه‌برداری دیجیتالی از آسمان از بزرگ‌ترین تصویر رنگی تمام آسمان که با ترکیب میلیون‌ها قطعه عکس 2.8 مگاپیکسلی ساخته شده در سال 2006 با پوشش تا پنج میلیارد سال نوری فاصله از ما ایجاد شد و در سال گذشته به روز شد،  این دستاورد علمی عظیم که حداقل تا نیم‌قرن دیگر قابل استفاده خواهد بود، با استفاده از دوربین پیشرفته پروژه اسلون و طی ده سال گذشته بدست آمد. برای تهیه این تصویر، 7 میلیون قطعه عکس 2.8 مگاپیکسلی ترکیب شده تا 14هزار درجه‌مربع از آسمان نیم‌کره شمالی و جنوبی به تصویر کشیده شود. حجم این تصویر بیش‌از یک هزار میلیارد پیکسل (1 تراپیکسل) است و برای تماشای تصویر در ابعاد اصلی به پانصدهزار دستگاه تلویزیون فول‌.اچ.دی نیاز خواهد بود. 

همچنین، در اوایل سال جاری در دانشگاه هاوایی یک نقشه سه بعدی از ساختارهای بزرگ کیهانی از کهکشان های اطراف ما در فاصله 300 میلیون سال نوری تهیه شد.

Read More : http://www.universetoday.com/103986/new-3-d-map-shows-large-scale-structures-in-the-universe-9-billion-years-ago/#more-103986

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. با عرض سلام و تشکر بخاطر مطالب زیبا.من دانشجوی ارشد کیهان شناسی می باشم و پایان نامه ی من درباره ی ماده تاریک و انرژی تاریک می باشد.از شما می خواهم درباره ی ساختار بزرگ مقیاس و ناحیه ی قطع GZKمطلب بگذارید.ممنون می شوم

  2. با درود ، منبع این خبر ذکر شده است، که توسط نویسندگان بیگ بنگ ترجمه شده است. و اگر توجه کرده باشید اگر خبرهایی هم از سایت های دیگر برداشته شده باشد حتما منابع را ذکر می کنیم.

  3. با سلام
    لطفا از منابع استفاده شده در مقالات مطمئن شوید تا از کپی برداری
    بی اجازه جلوگیری شود.