بیگ بنگ: نمونه‌های سیارک «بنو» که با ماموریت ناسا به زمین رسیدند و مورد بررسی قرار گرفتند، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ناسا گذاشته‌اند.

nelson tagsam shot b

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مطالعات اولیه روی نمونه ۴/۵ میلیارد ساله سیارک «بنو» که به زمین آورده شده‌، شواهدی از محتوای بالای کربن و آب را نشان می‌دهد. این شواهد در مجموع می‌توانند نشان‌دهنده این باشند که عناصر سازنده حیات روی زمین ممکن است در سنگ‌های فضایی پیدا شوند. ناسا این خبر را از «مرکز فضایی جانسون» در هیوستون منتشر کرد که مواد سیارکی را اولین‌بار از زمان فرود در ماه سپتامبر در آنجا به نمایش گذاشته بود. این یافته‌ها، بخشی از ارزیابی اولیه گروه علمی «اسیریس-رکس»(OSIRIS-REx) ناسا هستند.

resize

«بیل نلسون» مدیر ناسا گفت: « در این ماموریت، بزرگترین نمونه سیارک غنی از کربن به زمین رسید و به دانشمندان کمک می‌کند تا منشأ حیات در سیاره خودمان را برای نسل‌های آینده بررسی کنند. تقریبا هر کاری که ما در ناسا انجام می‌دهیم، در پی پاسخ دادن به پرسش‌هایی است در مورد این که ما چه کسی هستیم و از کجا آمده‌ایم. مأموریت‌های ناسا مانند اسیریس-رکس، درک ما را در مورد سیارک‌هایی که می‌توانند زمین را تهدید کنند، بهبود می‌بخشد و در عین حال، یک نگاه اجمالی در مورد آنچه فراتر از آن وجود دارد، در اختیار ما می‌گذارد.»

اگرچه برای درک ماهیت ترکیبات کربنی یافت‌شده باید کار بیشتری انجام شود، اما کشف اولیه نویدبخش تحلیل‌های آتی نمونه سیارک است. اسرار موجود در سنگ‌ها و گرد و غبار سیارک برای دهه‌های آینده مورد مطالعه قرار می‌گیرند و اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی، مواد اولیه سازنده حیات روی زمین و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از برخورد سیارک‌ها با سیاره اصلی ما ارائه می‌کنند.

bennu

مواد موجود در نمونه سیارک بنو

هدف از مجموعه نمونه‌های ماموریت اسیریس-رکس، ۶۰ گرم ماده سیارکی بود. کارشناسان ناسا تاکنون ۱۰ روز را صرف جداسازی سخت‌افزار انتقال نمونه کردند تا نگاهی اجمالی به نمونه انبوه داخل آن داشته باشند. زمانی که در محفظه برای اولین‌بار باز شد، دانشمندان مواد سیارکی بیشتری را دیدند که قسمت بیرونی، در و پایه محفظه را پوشانده بودند. مواد بسیاری نیز وجود داشتند که روند دقیق جمع‌آوری و نگهداری نمونه اولیه را کند کردند.

«ونسا ویچ» مدیر مرکز فضایی جانسون گفت: «آزمایشگاه‌های ما برای بررسی همه نمونه‌های بنو آماده بودند. ما دانشمندان و مهندسانی را داریم که سال‌ها در کنار هم کار کرده‌اند تا تجهیزات تخصصی را برای بکر نگه‌داشتن مواد سیارک و بررسی نمونه‌ها ابداع کنند و فرصت مطالعه این هدیه ارزشمند کیهانی را به پژوهشگران کنونی و دهه‌های بعد بدهند.»

دانشمندان در دو هفته اول، تجزیه و تحلیل‌های سریعی را روی ماده اولیه انجام دادند. آنها تصاویری را از میکروسکوپ الکترونی روبشی، بررسی‌های فروسرخ، پراش اشعه ایکس و تجزیه و تحلیل عناصر شیمیایی جمع‌آوری کردند. توموگرافی کامپیوتری پرتو ایکس نیز برای تولید یک مدل کامپیوتری سه‌بعدی یکی از ذرات، مورد استفاده قرار گرفت و فضای داخلی متنوع آن را برجسته کرد. این کار، شواهدی را از وجود کربن و آب فراوان در نمونه ارائه داد.

nasa asteroid bennu sample findings carbon water

«دانته لورتا» پژوهشگر ارشد ماموریت اسیریس-رکس، گفت: «همان‌طور که ما اسرار باستانی محفوظ در غبار و سنگ‌های سیارک بنو را مورد بررسی قرار می‌دهیم، یک کپسول زمانی را باز می‌کنیم که اطلاعات عمیقی را در مورد منشأ منظومه شمسی به ما ارائه می‌دهد. انبوه مواد غنی از کربن و وجود مواد معدنی فراوان حاوی آب فقط نوک کوه یخ کیهانی است. این اکتشافات که از طریق سال‌ها همکاری اختصاصی و علم پیشرفته امکان‌پذیر شده‌اند، به ما کمک می‌کنند تا نه تنها محله آسمانی خود را درک کنیم، بلکه آغاز زندگی را نیز بهتر بفهمیم. ما با هر اکتشافی در مورد بنو، به کشف اسرار میراث کیهانی خود نزدیک‌تر می‌شویم.»

گروه علمی ماموریت برای دو سال آینده، به شناسایی نمونه‌ها و انجام دادن تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف علمی ماموریت ادامه خواهند داد. ناسا حداقل ۷۰ درصد از نمونه‌ها را در مرکز فضایی جانسون برای تحقیقات بیشتر توسط دانشمندان سراسر جهان، از جمله نسل‌های آینده دانشمندان حفظ خواهد کرد. به عنوان بخشی از برنامه علمی اسیریس-رکس، گروهی متشکل از بیش از ۲۰۰ دانشمند در سراسر جهان از جمله دانشمندان بسیاری از مؤسسات آمریکا، شرکای ناسا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا و دانشمندان دیگر به بررسی ویژگی‌های سنگی می‌پردازند. نمونه‌های بیشتری نیز اواخر پاییز امسال به «مؤسسه اسمیتسونیان»، «مرکز فضایی هیوستون» و «دانشگاه آریزونا» قرض داده می‌شوند تا به نمایش عمومی درآیند.

اسیریس-رکس، سومین ماموریت در «برنامه مرزهای جدید»(New Frontiers Program) ناسا است که توسط «مرکز پرواز فضایی مارشال» این آژانس فضایی برای اداره ماموریت علمی در مقر ناسا در واشنگتن مدیریت می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماموریت اسیریس-رکس می‌توانید به وب‌سایت ناسا مراجعه کنید.