بیگ بنگ: فضاپیمای اسیریس-رکس ناسا که نمونه خاک سیارک بنو را در سال 2020 جمع‌آوری کرد، پس از 3 سال پرواز در فضا به زمین رساند.

OSIRIS REx Sample Return

به گزارش بیگ بنگ، کاوشگر «اسیریس-رکس» در سال ۲۰۱۶ توسط ناسا به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۲۰ توانست نمونه‌ سنگ و خاک سیارک بنو را جمع‌آوری کند. این کاوشگر در نهایت دیروز این نمونه‌ها را به زمین پرتاب کرد و خودش عازم ماموریت دیگری شد.

Untitled

در واقع پس از هفت سال سفر فضایی و طی کردن مسافتی 6 میلیارد کیلومتری این کاوشگر رسماً کپسولی گران‌بها از نمونه‌های سیارک بنو را به زمین تحویل داد. طبق براورد ناسا نمونه خاک این سیارک حدود ۲۵۰ گرم است که از سیارک بنو به زمین آورده شده است.

Untitled

بعد از یک و نیم ساعت این کپسول توسط هلیکوپتر برداشته شد و به یک اتاق تمیز موقت صحرایی در آشیانه منتقل شد. در آنجا تحت یک روند پاکسازی نیتروژنی قرار گرفت که شامل وارد کردن جریان مداوم گاز بی‌اثر به داخل کپسول برای از بین بردن هر گونه آلودگی احتمالی بود. پس از باز کردن بسته‌بندی، یک چهارم از مواد بازیابی شده در اختیار محققان قرار می‌گیرد. باقی مواد نیز برای سایر دانشمندان در حال حاضر و نسل‌های آینده حفظ خواهد شد.

OSIRIS REx Sample Return Landing scaled
‌سیارک بنو یک سیارک غنی از کربن است که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش زمانی که منظومه شمسی هنوز جوان بوده شکل گرفته است. به گفته‌ی دانشمندان، سیارک بنو احتمالا حاوی ترکیبات آلی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن است که می‌تواند سرنخ‌هایی از نحوه‌ی آغاز حیات در زمین ارائه دهد.

ae.image

پس از پرتاب نمونه، “فضاپیما” پیشران‌های خود را روشن کرد تا به سمت مقصد بعدی خود یعنی سیارک آپوفیس برود. طبق برنامه این کاوشگر در سال ۲۰۲۹ به این سنگ فضایی می‌رسد.

منابع: NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.