بیگ بنگ: محققان ناسا و سازمان فضایی اروپا بتازگی با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل عکس جدیدی از کهکشان مارپیچی مسیه 96(Messier 96) را منتشر کردند. این کهکشان مارپیچی که M96 یا NGC 3368 نیز نامیده می‌شود در فاصله 35 میلیون سال نوری از زمین، در صورت فلکی شیر یا لئو واقع شده است.

A galactic maelstromنخستین بار مسیه 96 توسط پیر میچن در سال 1781 کشف شد و تنها 4 روز بعد به فهرست اجرام غیر ستاره ای شارل مسیه افزوده شد. جرم و اندازه این کهکشان با کهکشان راه شیری برابر است، همچنین مسیه 96 شبیه یک گرداب عظیم است که گازهای درخشان و غبار تیره اش به صورت موج‌دار به دور آن می چرخد. این کهکشان بسیار نامتقارن است و گاز و غبار آن در سراسر بازوهای مارپیچ ضعیفش به صورت غیرهمسان گسترده شده‌ است. هسته این کهکشان نیز دقیقا در مرکز آن واقع نشده، بازوهایش نامتقارن هستند و تصور می‌شود تحت تاثیر کشش گرانشی کهکشانی همسایه به وجود آمده است.

این گروه کهکشانی که M96 نیز نامیده می‌شود، دارای کهکشان‌های مسیه 105 و مسیه 95 و همچنین کهکشان‌های کم‌نورتر و کوچک‌تر نیز است. این نزدیک‌ترین گروه کهکشانی است که شامل یک کهکشان مارپیچی روشن (مسیه 96) و یک کهکشان بیضوی (مسیه 105) میباشد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: astronomynow

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه