بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی ‌هابل و یک عدسی بزرگنمایی طبیعی کیهانی توانستند چهار تصویر از لحظه ی انفجار یک ستاره ی دوردست را ثبت کنند.

hs-2015-08-a-web_printبه گزارش بیگ بنگ، این چهار تصویر از ابرنواختر رفسدال (Supernova Refsdal) در نتیجه عبور نور از مسیرهای گوناگون در اطراف خوشه کهکشکانی MACS J1149.6+2223 است که بین این ابرنواختر و تلسکوپ هابل قرار داشته. گرانش این خوشه باعث شده که فوتون های (ذرات نور) در حال عبور خم شوند؛ پدیده ای که 100 سال پیش توسط آلبرت اینشتین فیزیکدان سرشناس پیش بینی شده بود. این ابرنواختر به افتخار سجور رفسدال ستاره شناس نروژی نام گذاری شده است که برای نخستین بار ۵۰ سال پیش مطرح کرد که نور رسیده از یک ابرنواختر در میدان گرانشی یک عدسی گرانشی در بین راه ممکن است از چندین مسیر مختلف به ما برسد.

ابرنواختر رفسدال حدود 9 میلیارد سال پیش منفجر شده و در این تصاویر بطور تصادفی با خوشه کهکشانی MACS که در فاصله ی 5 میلیارد سال نوری از زمین قرار  دارد هم‌تراز شده است. محققان در ماه نوامبر 2014 به بررسی مجدد این ابرنواختر پرداخته و چهار تصویر را شناسایی کردند که به صلیب اینشتین(Einstein Cross) معروف است. این نخستین ابرنواختری است که چندین‌بار مورد تصویربرداری قرار گرفته است؛ درخشش رفسدال در تصاویر به دلیل تاثیر دو عدسی متداخل، 20 برابر بیشتر از حالت طبیعی آن است.

hs-2015-08-d-web_printستاره شناسان با استفاده از پدیده عدسی گرانشی موفق شدند این تصاویر عمیق‌ در فضا را شکار کنند، آنها معتقدند این تصاویر می تواند به آنها کمک کند تا میزان و توزیع ماده تاریک را در این خوشه کهکشانی که به صورت عدسی برای تلسکوپ هابل عمل کرده، تخمین بزنند. ماده تاریک را نمی توان بطور مستقیم مشاهده کرد اما گمان می رود که بیشتر جرم جهان از ماده تاریک تشکیل شده است. نتایج این تحقیقات در arxiv منتشر شده است.

نویسنده: سمیر الله وردی – سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.