بیگ بنگ: ستاره‌شناسان با استفاده از تصاویر با کیفیت تلسکوپ هابل موفق به کشف سرنخی رمزآمیز از لکه ی سرخ بزرگ سیاره مشتری شده‌اند. این لکه ی طوفانی و سرکش که قطرش سه برابر زمین است یک معمای بزرگ در سیاره ی مشتری میباشد.

JupitersGreatRedSpotبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصاویر جدید بسیار با کیفیت که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده، دیدگاهی تازه از لکه سرخ را به نمایش گذاشته و همچنین به صورت آشکاری ویژگی‌های جذاب دیگری را از این سیاره غول پیکر گازی ارائه کرده‌اند. این عکس‌ها، که نخستین مجموعه از پرتره‌های 4K سالانه از سیارات خارجی‌تر  منظومه شمسی هستند، موج نادری را در شمال خط استوای مشتری نمایش می‌دهند. این ویژگی نادر، در واقع یک بار در دهه‌های قبل توسط فضاپیمای ویجر 2 کشف شد اما از آن به بعد مشاهده نشده بود.

Jupiter at a glanceدانشمندان گمان می‌کنند این موج که در منطقه 16 درجه شمال عرض جغرافیایی حرکت می‌کند و با طوفان‌ها و گربادهای هوایی احاطه شده، ممکن است از یک لایه شفاف در زیر ابر منشا گرفته باشد. گلن اورتون از سازمان ناسا اظهار کرد: تا به امروز، ما فکر می‌کردیم که موج مشاهده شده توسط فضاپیمای ویجر 2 ممکن است یک اتفاق بوده باشد، اما اکنون مشخض شده که رویدادی نادر است.

این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که لکه سرخ بزرگ در بخش مرکزی‌اش بیشتر به رنگ نارنجی است تا سرخ و اینکه این لکه در حال کاهش و دایره‌ای شکل شدن است. گفته می‌شود که محور طولی لکه مذکور، 240 کیلومتر کوتاهتر از اندازه‌ای است که در سال 2014 مشاهده شده بود و دانشمندان آن را مطابق با روند طولانی مدت این رویداد می‌دانند.

Hubble-Spots-Changes-in-Jupiter’s-Red-Spotاما بزرگترین شگفتی موجود در این تصاویر، رشته‌ای است که پیش از این هرگز دیده نشده بود و تقریبا در امتداد تمام عرض گردباد در حال پیچ و تاب خوردن بوده و توسط وزش باد با سرعت 531 کیلومتر در ساعت در جهت‌های مختلف در حال چرخش است. تصاویر دقیق جدید با استفاده از دوربین میدان گسترده 3 تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده که یک ابزار با عملکرد بالا است و در گذشته برای مشاهده خوشه‌های ستاره‌ای عظیم و رصد دورترین نقاط جهان بکار گرفته می‌شد.

این دوربین اکنون به عنوان بخشی از برنامه جو سیارات بیرونی بر روی سیاره‌های نپتون و اورانوس متمرکز شده که تصاویر آنها نیز در دسترس عموم گذاشته خواهد شد. ناسا اعلام کرد که در روزهای آینده، زحل نیز به این دسته اضافه خواهد شد. ایده این است که از طریق این تصاویر فوری سیاره‌ای سالانه، به دانشمندان و دانش آموزان کمک شود تا تغییرات در این جهان را در طول زمان با فهرست کردن تغییرات مختلف در ویژگی‌هایی مانند باد، ابرها و شیمی جوی مشاهده کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: hubblesite , scitechdaily