بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از مشاهداتِ تلسکوپ فضایی هابل بیش از 250 کهکشانِ کوتوله ی فوق کم نور را در سه خوشه ی کهکشانِ بسیار دور به نام های Abell 2744، MACS0416 و MACS0717 کشف کردند. بعضی از این کهکشان ها فقط 600 میلیون سال پس از بیگ بنگ تشکیل شدند.

تصاویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل ناسا کم نورترین کهکشان های شناخته شده را در جهان نخستین نشان می دهد. در این تصویر خوشه ی کهکشانی MACSJ0717.5+3745 -MACS0717 را مشاهده می کنید.
تصاویر جدید از تلسکوپ فضایی هابل ناسا کم نورترین کهکشان های شناخته شده را در جهان نخستین نشان می دهد. در این تصویر خوشه ی کهکشانی MACSJ0717.5+3745 -MACS0717- را مشاهده می کنید.

به گزارش بیگ بنگ، این گروه به سرپرستیِ دکتر حکیم آتک از دانشکده پلی تکنیک اکول در لوزان، سوئیس تصاویرِ خوشه های کهکشانی Abell 2744، MACS0416 و MACS0717 را که به عنوان بخشی از برنامه ی میدان های مرزیِ هابل گرفته شده اند مطالعه کردند – برنامه ای سه ساله که دورترین مناطقِ فضا را از طریق اثرات همگراییِ گرانشی حول خوشه های کهکشانیِ مختلف بررسی می کند.

دکتر جین “پل نیب” از دانشکده پلی تکنیک اکول در لوزان گفت: «خوشه ها در میدان های مرزی بصورت عدسی های طبیعیِ قدرتمند عمل می کنند و این کهکشان های کوتوله ی کم نور را برایمان نمایان می کنند که در غیر این صورت غیر قابل رویت هستند.» عضو تیم دکتر یوهان ریچارد از رصدخانه ی لیون در فرانسه افزود: «این کهکشان ها کم نورترین کهکشان هایی هستند که در عمیق ترین مشاهداتِ تلسکوپ هابل کشف شده اند.»

تصویری از خوشه کهکشانی آبل 2744، دانشمندان با استفاده از اثرات همگراییِ گرانشی کم نورترین و دورترین کهکشان ها را شکار کردند.

ستاره شناسان با مشاهده ی نوری که از کهکشان های فوق کم نور ساتع می شود دریافتند که این نورِ انباشته شده، باید نقشی اساسی در عصر باز یونیده‌ شدن ایفا کرده باشد. بازیونیده‌شدن، زمانی شروع شد که مه غلیظِ گاز هیدروژن که کیهان اولیه را پوشش داده بود شروع به محو شدن کرد. نور ماوراء بنفش در این حالت می توانست فواصل دورتری را طی کند، بدون اینکه مسدود شود و جهان برای عبورِ نور ماوراء بنفش شفاف شد.

دانشمندان برای اولین بار با اطمینان متوجه شدند که کوچکترین و فراوان ترین کهکشان ها در این مطالعه می توانند عاملان اصلی در حفظِ شفافیتِ جهان باشند. با انجام این کار، آنها متوجه شدند که عصر بازیونیده‌ شدن، تقریبأ 700 میلیون سال پس از بیگ بنگ تشکیل شد. دکتر آتک گفت: «اگر فقط سهمِ کهکشان های درخشان و حجیم را توضیح دهیم، درمی یابیم که این کهکشان ها برای یونیزه کردن مجدد جهان کافی بودند. همچنین باید سهمِ جمعیتِ فراوان تر کهکشان های کوتوله ی کم نور را هم بیفزاییم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-news.com