ناسا تایید کرد تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف قمری جدید در مدار سیاره نپتون شده‌است.

براساس گزارش BBC، قمر S/2004 N 1 چهاردهمین قمر شناخته‌شده‌ای است که در مدار این سیاره غول‌پیکر در گردش است. این قمر همچنین کوچکترین قمر در سیستم نپتون است و وسعتی برابر 20 کیلومتر دارد و هر 23 ساعت یک گردش را به دور این سیاره کامل می‌کند.

new-neptune-moon-orbit

این کشف جدید توسط اخترشناسی به نام مارک شووالتر انجام گرفته است. وی درحال مطالعه برروی بخش‌های مختلف حلقه‌های نپتونی متوجه لکه‌ای ریز در یکی از حلقه‌ها شد. به گفته ناسا این قمر 100 میلیون بار کم‌رنگ‌تر از کم‌نورترین ستاره‌ای است که بتوان آن را با چشم غیر‌مسلح دید. این جرم به اندازه‌ای کوچک است که ویه‌جر نیز در سال 1989 نتوانست حین عبور نزدیک از کنار نپتون و بررسی سیستم حلقه‌ای و قمرهای این سیاره،‌ آن را ردیابی کند.

شووالتر برای اطمینان از کشفش حرکات نقطه‌ای سفید رنگ موجود در بیش از 150 عکسی که بین سال‌های 2004 تا 2009 هابل از نپتون به ثبت رسانده‌بود مورد بررسی قرار داد. به گفته وی قمرها و حلقه‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و برای اینکه بتوان حرکات آنها را دنبال کرده و جزئیات سیستم را مشخص کرد باید راهکاری ویژه یافت، درست مانند عکاسان ورزشی که دونده‌ها را دنبال می‌کنند،‌دونده در عکس واضح می‌ماند اما مسیر دویدن او ناواضح و غیرشفاف است.

Read More : http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23318301